دلایل ناباروری ثانویه یا باردار نشدن بچه دوم

هرچند باروری اول موفق بوده باشد، ممکن باروری دوم اندکی سخت‌تر از قبل باشد. در ایالت متحده اما نزدیک به نیمی از ناباروری‌ها مربوط به باروری ثانویه است. باروری ثانویه به عدم توانایی باروری مجدد اطلاق می‌گردد که ممکن پس از باروری اول یا باروری‌های قبلی باشد.

دلایل ناباروری ثانویه

  • سن مادر

یکی از دلایل عمده ناباروری ثانویه میزان سن زن است. زمانی که سن زن افزایش می‌یابد، کیفیت و کمیت تخمدان‌ها کاهش می‌یابد. اگرچه ممکن است زن در زایمان اول هیچ مشکلی نداشته باشد اما درصورتی‌که پس از گذشت چند سال برای باروری مجدد تلاش کند ممکن است با تغییراتی در کیفیت و کمیت تخمک‌ها روبرو شود. بر اساس میزان سن هر زنی که در باروری مجدد مشکل دارد باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

  • عوارض درونی

در برخی زنان عوارض ناشی از زایمان و باروری اول در باروری و رشد جنین تأثیرگذار خواهد بود. در صورت بروز بیماری و عدم درمان آن مشکلات داخلی مانند مشکلات رحم و لوله‌های فالوپ اتفاق می‌افتد.

عدم قاعدگی و قاعدگی‌های نامنظم به دلیل وجود اختلالات تخمک‌گذاری است. سقط‌جنین نیز ممکن است به‌صورت مکرر و متوالی اتفاق افتد. دلیل سقط‌جنین مکرر چندان مشخص نیست حتی درصورتی‌که درگذشته مادر زایمان کرده باشد.

  • دلایل ناباروری مردان

افزایش سن مردان نیز بر کیفیت و میزان اسپرم تأثیرگذار است. اگرچه علت ناباروری با میزان افزایش سن مردان نیز مرتبط است اما مصرف برخی داروهای جدید، چاقی و اضافه‌وزن، استعمال دخانیات، به همان میزان و بیشتر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

  • اضافه‌وزن

 چاقی و اضافه‌وزن هم در زنان و هم در مردان تأثیر به سزایی در ناباروری دارد. چاقی گاهی در زنان موجب اختلال در تخمک‌گذاری و در مردان موجب کاهش کیفیت اسپرم می‌شود. کاهش وزن اما نتیجه‌ای معکوس دارد. در مردان و زنانی که BMI آن‌ها بالاتر از حد متوسط است ورزش، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی گزینه بسیار مناسبی برای درمان اختلال ناباروری است. بر اساس تحقیقات به دست آمده، زنانی که 5 الی 10 درصد از وزنشان را کاهش دهند، می‌توانند شانس باروری دوباره را افزایش دهند.

راه‌های درمانی موجود

باردار نشدن بچه دوم

درصورتی‌که درگذشته بارداری و زایمان شما موفق بوده است و اکنون نیز تصمیم به باروری مجدد دارید، توصیه می‌شود پیش از آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پس از تشخیص، وی در مورد راه‌های درمانی موجود با شما گفتگو خواهد کرد. درمان ناباروری ثانویه همانند دیگر مشکلات ناباروری از طریق درمان ساده مانند IUI آغاز می‌شود. اگرچه در برخی موارد درمان ناباروری باید از طریق IVF انجام شود.

در مواردی باید با چنین موضوع و احساس گناهی که در پی آن خواهد بود، کنار آمد. زنان بسیاری که مبتلابه ناباروری ثانویه هستند، احساس بسیار خوشایندی دارند و حتی نمی‌دانند چگونه احساسشان را با اطرافیان خود در میان بگذارند. اگرچه ممکن است با واکنش بد برخی اطرافیان روبرو شوند.

تنها نکته که در طول ناباروری ثانویه باید همچنان در خاطر داشت، توجه به این نکته است که شما هرگز تنها نیستید. متخصص ناباروری، پس از تشخیص راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه خواهد کرد و به شما کمک می‌کند.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
3.5/5 - (2 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایلین سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بگم من الان یه دختر ۱.۵ ساله دارم الان چن مدته که میخوام حامله بشم ولی نمیشه نمیدونم چرا،علتش چی میتونه باشه؟رفتم دکتر گفت اگه تو سینه هات شیر بمونه نمیشه ولی نگاه کرد شیر نبود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام همسرتان بررسی شده ؟

  • تصویر کاربر عاطفه جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام ما ۶سال پیش صاحب یک فرزند شدیم الان۴ماهه برای فرزند دوم اقدام کردیم ونشده طی آزمایش ها مشخص شد من سالمم و همسرم که ۲۸سال سن داره عدم حرکت اسپرمش ۹۹%هستش.همچین چیزی ممکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله.ایشان دچار ناباروری ثانویه هستند.جهت بررسی واریکوسل و معاینه جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام من 34 سالمه یه دختر 6 ساله دارم برای بارداری اولم ماه اول اقدامم باردارشدم ولی الان 6 ماهه درحال اقدامم ولی جواب نمیگیرم درضمن پریودم منظم هست و آزمایش کلی برای خودم انجام دادم و مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر بعد تز ۲سال اقدام نشود باید ای وی اف کنید
درحال دریافت اطلاعات