لاپاراسکوپی واریکوسل چگونه انجام می شود؟

چندین روش برای درمان واریکوسل وجود دارد که یکی از این روش ها لاپاراسکوپی واریکوسل است. اقدامات لازم برای انجام این عمل در ادامه آورده شده است.


جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن واریکوسل

برداشتن واریکوسل از طریق جراحی یکی از روش های درمان واریکوسل میباشد. واریکوسل به معنای تورم ورید های موجود در کیسه بیضه میباشد.

واریکوسل ممکن است به علت انسداد جریان خون موجود در کیسه بیضه ایجاد شود. واریکوسل ممکن است باعث احساس درد در بیضه ها و یا سنگینی بدون درد شود.

در این روش جراحی، ورید های متورم به طور کامل برداشته میشوند و انتهای آن ها مسدود میشود. بعد از انجام جراحی خون رسانی بیضه ها از طریق بقیه عروق موجود در کشاله ران انجام میشود.

انجام این عمل جراحی ممکن است به وسیله جراحی باز و یا به وسیله روش لاپاراسکوپی انجام پذیرد. در این روش از یک لوله باریک به نام لاپاراسکوپ استفاده میشود. در این روش پزشک میتواند به وسیله برش های کوچک جراحی را انجام دهد.

آمادگی برای جراحی

آمادگی برای جراحی شامل موارد زیر میباشد:

  • درباره تمام دارو هایی که مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. شامل دارو هایی که برای شما تجویز شده یا دارو های بدون نسخه، مکمل ها، ویتامین ها، و یا دارو های گیاهی که مصرف میکنید.
  • هم چنین هر یک از رقیق کننده های خون مانند کلوپیدوگرل، وارفارین، و یا آسپیرین در صورت مصرف باید به پزشک اطلاع داده شود. ممکن است نیاز باشد که قبل از انجام جراحی مصرف بعضی از این دارو ها را محدود و یا قطع کنید.
  • به تمامی دستورالعمل های قبل از انجام عمل جراحی شامل نخوردن و نیاشامیدن عمل کنید. مانند آب، قهوه، چای، آدامس و یا نعناع. اگر در حال مصرف دارو هستید بهتر است آن را با کمترین مقدار ممکن آب مصرف کنید.

مطلب مرتبط: واریکوسل خفیف

اقدامامت قبل از جراحی

مدت زمان این جراحی 2 الی 3 ساعت میباشد و احتمالا شما قادر خواهید بود در روز جراحی به خانه خود برگردید.

بک آنژیوکت در ناحیه بازو به داخل یکی از ورید های شما زده میشود تا در طول جراحی مایعات کمکی و دارو ها ازین ناحیه استفاده شود. ممکن است به شما دارویی داده شود تا از لخته شدن خون جلوگیری شود.

برای جلوگیری از درد در طول جراحی از بیهوشی عمومی استفاده میشود. در حین بیهوشی از یک لوله تراشه که در حلق به کار میرود برای بهبود وضعیت تنفسی استفاده میشود.

یک لوله نازک از طریق پیشابراه وارد مثانه میشود تا در طول عمل جراحی ادرار به راحتی در یک کیسه جمع آوری شود.

راه های درمان ناباروری در مردان

در طول عمل جراحی

ابتدا پزشک برش های کوچکی در ناحیه تحتانی شکم ایجاد میکند.

سپس لوله نازک از طریق یکی از برش ها وارد بدن میشود و ازین طریق تصاویر واضح از داخل حفره شکم برداشته میشود و بر روی صفحه روبروی پزشک نمایش داده میشود.

سپس حفره شکم با گاز پر میشود این کار به پزشک کمک میکند تا داخل حفره شکم را بهتر ببیند و عمل جراحی بهتر انجام شود.

سپس از طریق سایر برش ها ابزار های جراحی وارد حفره شکم میشوند. پس از برش ورید های متورم انتها های آن ها به وسیله تعدادی گیره بسته میشود و یا به کلی بسته میشوند.

پس از انجام جراحی کلیه ابزار ها از شکم خارج شده و برش های ایجاد شده بسته میشود. ممکن است در بعضی از جراحی های لاپاراسکوپی پزشک برای امنیت جانی بیمار جراحی را به حالت جراحی باز برگرداند. در جراحی باز تمامی فرایند به وسیله ایجاد یک برش بزرگ در ناحیه شکم و یا کشاله ران انجام میشود.

فیلم لاپاراسکوپی واریکوسل

 

اقدامات بعد از لاپاراسکوپی واریکوسل

پس از جراحی شما را به یک اتاق استراحت انتقال میدهند تا اثرات بیهوشی از شما محو شود. ممکن است در این هنگام حس خواب آلودگی و یا تهوع به شما دست دهد.

در صورت استفاده از لوله تنفسی ممکن است حس گلودرد نیز داشته باشید. برای کاهش درد به شما داروی ضد درد داده میشود. در مرحله آخر نیز سوند ادراری از شما جدا میشود. برای رفتن به خانه به همراهی خانواده و یا یکی از دوستان نزدیک نیز نیاز دارید.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

بهتر است پس از عمل یکی از دوستان و یا اعضای خانواده در خانه حضور داشته باشند تا روند بهبودی شما بعد از لاپاراسکوپی واریکوسل بهتر طی شود. بهتر است که به تمامی توصیه های پزشک عمل کنید. هم چنین به یاد داشته باشید که:

  • داروهای خود را در وقت مقرر مصرف کنید.
  • از زخم های خود همان طور که توصیه شده مراقبت کنید
  • در دو روز اول هر از چند گاهی یک کیسه یخ را به مدت ده دقیقه بر روی کیسه بیضه خود بگذارید. این کار باعث بهتر شدن تورم میشود.
  • درباره استحمام به توصیه های پزشک خود عمل کنید. از شنا کردن، نشستن در وان آب داغ، دوش گرفتن و یا هر کاری که باعث رسیدن آب به زخم های شما میشود جلوگیری کنید.
  • به مدت 1 الی 2 هفته از نزدیکی جنسی جلوگیری کنید
  • تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده است رانندگی نکنید. هم چنین در صورتی که دارو هایی که برای شما تجویز شده است خواب آور هستند نیز نیاز است که از رانندگی خودداری کنید.
  • برای اجابت مزاج و دفع مدفوع زور نزنید و در صورت نیاز بهتر است از دارو های مسهل و ملین استفاده کنید.

خطرها و عوارض لاپاراسکوپی واریکوسل

  • عفونت
  • خونریزی
  • بازگشت و عود واریکوسل
  • باقی ماندن ناباروری
  • جمع شدن مایع در اطراف بیضه ها (هیدروسل)
  • کوچک شدن یکی از بیضه ها
  • آسیب به اعصاب، عروق و اندام های مجاور مانند روده کوک
  • کاهش کوتاه مدت تعداد اسپرم ها
  • درد مزمن
  • خطرات ناشی از بیهوشی

مطلب مرتبط: درمان نکردن واریکوسل

 

دیدن چه علائمی ممکن است خطرناک باشد؟

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید.

  • تب
  • علائم عفونت در ناحیه برش مانند افزایش قرمزی، تورم، گرمی و یا ترشحات با بوی بد از ناحیه زخم
  • دردی که با مسکن فروکش نمی کند
  • مشکل در دفع ادرار
  • تهوع و استفراغی که مداوم است
  • درد و تورم در پاها

چه زمان با اورژانس تماس بگیریم؟

در صورت تنگی نفس و یا درد قفسه سینه با اورژانس تماس بگیرید

پیگیری های بعد از درمان

پس از تمام این مراحل بهتر است چندین جلسه پزشک خود را ببینید تا روند بهبود شما را بررسی کند. بهتر است پانسمان و چسب های زخم شما پس از 7 روز برداشته شود.

برای بررسی وضعیت باروری بهتر است 3 الی 4 ماه بعد از انجام عمل بررسی مایع منی انجام شود. این کار کمک میکند تا بررسی شود که تعداد و تحرک اسپرم ها چقدر افزایش یافته است.

درمان بیضه نزول نکرده

درمان بیضه نزول نکرده با لاپاراسکوپی

همراه با جا به جایی بیضه، جریان خون آن نیز جا به جا شده و مسیری پیچیده و طولانی را در بدن مرد طی می کند. در حدود 97 درصد از نوزادان پسر، بیضه ها به کیسه بیضه رسیده اند. در 2 سالگی این عدد به 99 درصد می رسد.

بیضه ای که به کیسه بیضه نمی رسد تحت عنوان ((بیضه پایین نیامده)) نامیده می شود. صرف نظر از پایین نیامدن، بیضه می تواند دارای توانایی تولید اسپرم و هورمون سالم باشد که این توانایی نیز در اوایل قابل نجات دادن است.

ارکیدوپکسی یا جا به جایی جراحی بیضه به درون کیسه بیضه پس از سن 2 سالگی برای این مورد توصیه می شود.

پس از بلوغ، احتمال تولید اسپرم زنده توسط بیضه پایین نیامده کم می باشد. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان در بیضه پایین نیامده بار ها بیشتر از بیضه معمولی است و به همین دلیل نیز برداشت این بیضه به روش جراحی پیشنهاد می شود.

در صورتی که بیضه پایین نیامده در کشاله ران احساس شود، می توان جهت جای گذاری دوباره یا برداشت آن یک جراحی کوچک در ناحیه کشاله ران انجام داد.

در صورت احساس نشدن بیضه، بیضه تشکیل نشده یا هنوز در جایی درون شکم قرار دارد. ممکن است جهت ارزیابی و شناسایی بیضه، انجام یک اسکن تصویر برداری (ام آر آی یا سونوگرافی) پیشنهاد شود.

اما با این حال، هیچ کدام به اندازه مشاهده به وسیله جراحی دقیق نیستند. لاپاراسکوپی به جراح این امکان را می دهد تا با وارد کردن یک دوربین از طریق برشی 1 سانتی متری در زیر ناف حفره شکمی را بررسی کند.

در صورتی که بیضه تشکیل نشده باشد پس از آن نیاز به انجام هیچ فرایندی نیست. با این حال، در صورت دیده شدن بیضه، امکان دارد بیضه بریده شده و از طریق 2 برش 5 تا 10 میلی متری دیگر خارج شود.

در صورتی که دیده شود عروقی خون رسان به یک بیضه عادی، حفره شکمی را به سمت کیسه بیضه ترک می کنند جهت یافتن بیضه، یک برش در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود.

در صورتی که فرد مایل به جایگذاری یک بیضه مصنوعی باشد ضرورت دارد به دلیل اهداف برنامه ریزی این تصمیم را قبل از عمل مورد بحث و گفتگو قرار دهد. همچنین، ممکن است جهت جایگذاری بیضه، این فرایند نیازمند ایجاد یک برش اضافه در ناحیه کشاله ران باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص درمان واریکوسل

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسمین شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مزایا ومعایب عمل میکرو سرجی نسبت به لاپاراسکوپی چیه؟شما کدام را توصیه میکنید؟
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت
    آیا بعد از عمل واریکوسل با لاپاراسکوپی معاینه انجام شود بیضه حالت طبیعی پیدا می‌کند یا باز هم مشخص وقابل تشخیص است که واریکوسل بوده است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام،خیر بهبود پیدا میکنه
  • تصویر کاربر ممدی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید . من واریکوسل گرید ۲ سمت چپ داشتم عمل کردم و بعداز ۸ ماه دوباره عود کرد سمت چپ و دوباره عمل کردم الان بعداز ۶ ماه دوباره چپ عود کرده و سمت راست هم گرید ۲ گرفته الان واسه بچه دار شدنم مشکل داره یانه؟دکترم هم قرص سلن پلاس داده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه شین ، سونوگرافی خطا زیاد داره ، ازمایش اسپرم در مرکز رویان انجام دهید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    ببخشید دکتر دوباره مزاحمتون شدم .دکتر در مورد بی حسی عصبی ایا انجام بدم یا نه ؟ دکترم گفت چون درد داری ولی مشکل اسپرم نداری اگه بیحسی عصبی رو انجام بدی دردت به صورت کامل رفع میشه
    بعد امکان داره که بدون عمل و با مراقبت واریکاسل بهبود پیدا کنه یا خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونین انجام بدین مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکترمنسال93عمل واریکوسل انجام دادم2روزپیش سیمن انجام دادم خواستم بدونم چجوری درضمن10سال ازدواج کردم هنوزبچه دارنشدیم همسرم اذیت شده چدارویی میشه گرفت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده واریکوسل دارم البته درد و مشکلی نداشتم چون برادرم چنین مشکلی رو داشت پیگیر شدم و الانم دکترا گفتن واریکوسل گرید یک داری ازمایش هم دادم گفتن گرید ۲یا۳ داری فقط تعداد و حرکتش کمه میخاستم بدونم عمل کنم امکان طبیعی بچه دار شدن داریم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      اگه حرکتش پایینه باید عمل بشه

  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام ،بنده ورزش بدنسازی انجام میدم،لطفا بگید چند وقت بعد از عمل واریکوسل میتونم به ورزشم ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ۳ ماه

  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشیم میخواستم بدونم هزینه عمل لاپاراسکوپی چقدر میشه؟واریکوسل 2طرف
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      از حساب داری بیمارستان سوال بفرمایید 

  • تصویر کاربر محمدی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید دکتر عزیز
    شوهر من در بیضه چپ واریکوسل grade3 داره،
    درد نداره،ولی سنگینی داره،و در سونوگرافی تصویر یک کیست به اندازه mm4*5 دیده شده
    در آزمایش اسپرم هم همه موارد نورمال به جز progressive که ۳۳ هستش
    دکترش در اردبیل گفته باید عمل بشی
    آیا نیاز به عمل هست؟ما هنوز اقدامی برای بچه دار شدن نکردیم که بدونیم بچه دار میشیم یه نه،
    آقای دکتر اگه لطف کنید جواب بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.عکس ازمایش را برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    بعداز عمل چندروز طول میکشه ورزش حرفه ی شروع کرد واریکوسل نوع ۲ احتیاج ب عمل داره اگرداره در پرونده نوع درجه واریکوسل مشخص میشه یا خیر ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.ازمایش اسپرم  داده اید؟

درحال دریافت اطلاعات