درد واریکوسل و ارتباط آن با شکم درد

اگر به واریکوسل مبتلا شده اید، ممکن است براى شما اين سوال پيش آيد که آیا درد شکم شما می تواند به این بیماری مربوط باشد و چگونه می توانید به طور موثر آن را درمان کنید.

واریکوسلى که باعث ایجاد درد در شکم شود، فرد را از انجام فعاليت هاى روزمره خود باز مى دارد. درد به گونه اى آزار دهنده و ناراحت كننده خواهد بود كه فرد قادر نخواهد بود تا شيوه ى فعال زندگى خود را دنبال كند. براى کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین واریکوسل و درد شکم، ادامه مقاله را دنبال کنید.


چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شوند؟

واریکوسل ها زمانى ايجاد مى شوند كه دريچه هاى يك طرفه در رگ هاى اسکروتوم (كيسه بيضه) دچار اختلال يا نارسايى شوند. اين عروق جريان خون را از بيضه ها به كيسه هاى بيضه انتقال مى دهند و سپس به قلب باز مى گردانند.

بروز اختلال باعث جمع شدن خون و بزرگ شدن بيضه مى شود، و در نتيجه واريكوسل ايجاد می شود. هنگامى كه جريان خون در رگ هاى بيضه ها به دليل بروز واريكوسل غير طبيعى مى شود، تجمع خون ايجاد شده باعث بروز احساس فشار و درد خواهد شد.

بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل ابراز كرده اند که درد آنها در هنگام نشستن بدتر هم مى شود. نشستن ممکن است به طور موقت فشار در کشاله ران شما را افزایش دهد و جریان خون را مسدود کند.

در مقابل، دراز کشیدن باعث مى شود تا خون کمی راحت تر جریان یابد، بنابراین ممکن است متوجه شوید که هنگامى كه صاف دراز مى كشيد، درد شما هم كاهش مى يابد.

مطلب مرتبط: عمل جراحی واریکوسل

ارتباط بین درد واریکوسل و شکم درد

حدود ١٠ درصد از مردان مبتلا به واریکوسل نوعی درد کشاله ران یا درد شکمى را گزارش می کنند. مردان مبتلا به واریکوسل احتمالاً در بیضه سمت چپ دچار درد و تورم مى شوند و معمولاً در هنگام نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی اين درد بيشتر هم مى شود.

ارتباط بین واریکوسل و درد در کشاله ران و شکم هنوز به درستى درک نشده است، اما پزشکان می دانند که اين رگ هاى واریسى در واریکوسل ممکن است گاهی اوقات فشرده شوند، و باعث مسدود شدن جریان خون شوند. اگر واریکوسل شما حاد باشد، ممکن است جریان خون محدودی به بیضه هاى شما برسد.

کاهش جریان خون ممکن است باعث ایجاد درد مزمن و یا عود كردن درد در بیضه ها و يا كيسه بيضه ها شود.

 واریکوسل تنها وضعیتى نیست که می تواند باعث بروز دردهاى شکمى شود.

دلایل ایجاد درد در شکم

دلایل ایجاد درد در شکم

از دلایل شایع دردهای شکمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پیچ خوردگی بیضه
  • آپاندیسیت
  • فتق
  • سنگ کیسه صفرا
  • عفونت مجاری ادراری
  • اختلالات دستگاه گوارش

 درد جدید یا دردى كه در حال بدتر شدن است همیشه بايد به پزشک گزارش داده شود. 

اگر درد شما با علائمی مانند تب، استفراغ یا خون در ادرار همراه است، باید سریعاً به دنبال مراقبت هاى پزشکی برويد.  اين علائم می توانند نشانه هايى براى نياز به دريافت خدمات پزشکی اورژانسى باشد. (iv)

چه زمانی باید درمان واریکوسل را شروع کرد؟

اگر پزشک تشخیص دهد که درد شکم شما ناشی از عارضه واریکوسل است، خبرهای خوبی براى شما داريم: واریکوسل كاملا قابل درمان است. درمان مناسب می تواند درد شما را کاهش دهد و یا حتی از بین ببرد.

همه واریکوسل ها علائم ندارند. شما و پزشکتان باید در مورد معالجه با هم مشورت كنيد. اگر واریکوسل شما در حال حاضر علائمی ایجاد نمی کند، ممکن است پزشک معالجه شما را به تاخیر بیاندازد.

واریکوسل با درد مزمن، ناباروری و تستوسترون پایین در ارتباط است. این علائم می توانند در روابط جنسی شما نيز اختلال ایجاد کنند.  واريكوسل همچنین می تواند توانایی شما در انجام فعالیت هاى بدنی را محدود کند. 

اگر علائم ناراحت كننده اى داريد و یا نگران باروری خود هستید، ممکن است زمان آن فرا رسيده باشد که به دنبال درمان باشید.

درد یا تورم در بیضه ها

روش های درمان واریکوسل

در گذشته گزینه های درمانی واریکوسل محدود به اقدامات جراحی بود. 

با وجود پیشرفت های پزشکی، آمبولیزاسیون واریکوسل كه یک درمان با حداقل تهاجم است مى تواند يكى ديگر از گزينه هاى درمانى باشد.  درمانى كه به شما توصیه مى شود، به شدت علائم شما بستگی دارد.

واریکوسلى كه علائم خفیفى دارد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد.

برخى از داروهايى كه مى توان بدون نسخه آنها را تهيه كرد، ممکن است برای مدیریت علائم فعلى شما کافی باشند. برنامه های درمانی غیر جراحی معمولاً شامل استراحت، داروهای ضد التهابی و محدود کردن فعالیت بدنی است. (v)

برای بسيارى از مردان، محدود کردن فعالیت بدنی همیشه هم گزینه ى مناسبى نیست.  بسیاری از بیماران نيز ترجیح می دهند تا جايى كه امكان دارد از عمل جراحی باز خودداری کنند. در این حالت، آمبولیزاسیون واریکوسل ممکن است بهترين گزينه براى شما باشد.

 آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل روش درمانى با کمترين حالت تهاجمی است که می تواند علائم ناراحت كننده ى واریکوسل را از بين ببرد.

(vi) در طی این روش، یک متخصص عروق یک كاتتر نازک (سوند نازك) را از طریق ورید استخوان ران در کشاله ران شما وارد می کند. 

کاتتر به رگ آسیب دیده در كيسه بيضه شما هدایت می شود و یک كويل فلزى کوچک با یک مایع مخصوص اسکلروزان الحاق می كند تا جریان خون را مسدود کند و فشار را در واریکوسل کاهش دهد.

این روش درمانی می تواند به تسکین درد (همچنين دردهاى شكمى) و كاهش تورم ناشی از واریکوسل  كمك كند. 

با کاهش فشار داخل بیضه، ناباروری و تستوسترون پایین نیز رفع مى شود.

جراحی واریکوسل

برای جراحی واریکوسل راه هایی وجود داردکه فقط به بردن نام آن ها میپردازیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله ی مرتبط با آن مراجعه کنید.

1- جراحی باز واریکوسل

2- عمل میکروسرجری واریکوسل

3- لاپاراسکوپی واریکوسل

کدام روش درمانی را باید انتخاب کرد؟

یک متخصص درمان واریکوسل می تواند در تعیین بهترین روش درمانی به شما کمک کند.  اگر علائم واریکوسل را داريد و یا نگران خطرات احتمالی در مورد سلامتی خود هستيد، بلافاصله با پزشک خود مشورت كنيد. ضريب موفقيت آميز بودن آمبولیزاسیون واریکوسل و عمل جراحی واریکوسل حدود ٩٠ درصد است. پس از درمان، اكثر بیماران ابراز مي كنند كه علائم ناراحت كننده درد و يا تورم رفع شده است.

دکتر حسین کرمی متخصص درمان واریکوسل

 

  

4.1/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپیده چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من دیروز آی یو آی انجام دادم امروز ترشح دیدم این ترشحات مشکلی نداره.
  • تصویر کاربر ارش شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید زیادوقتتونونمیگیرم دکترفقط خواستم بدونم ۱۰روزه که عمل واریکوسل کردم امروزبعدظهرجاش یکم تیرمیکشید الانم دل درددارم.ایا طبیعیه یانه؟ممنونم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چند روز یه بار زیر شکمم خیلی درد میگیره بعد من واریکوسل ام دارم چیکار کنم دکتر خواهش میکنم راهنمایی کنید منو
  • تصویر کاربر عظیم شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من 2هفته عمل فتق اینگوینال دو طرفه و واریکوسل انجام دادم .سمت چپ شکم 3سانت پایین دندها ی دردی خفیفی دارم ک از روی پوست هم میشه حسش کرد .علت چی می‌تونه باشه
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    من 6 سال پیش عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم و طرف چپ هیچ گونه درد و مشکل ندارم ولی طرف سمت راست هنوزم درد بیضه و کشاله ران احساس میکنم آزمایش اسپرم انجام دادم و معاینه هم شدم که هم جواب آزمایش خوب بود و هم معاینه که آقای دکتر گفت که هیچ مشکلی وجود ندارد الان بنظر شما باید چیکار کنم
  • تصویر کاربر پرویز شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    نفخ در ناحیه روده دارم کامل تخلیه نمیشه مثانم واریکوسلم برای بیضه چپ هس فقط ی احساس گرفتگی روده دارم ولی آزمایشات همه چیز خبر از سلامتی میده
    این ب واریکوسل ربط داره؟ یا چیز دیگس
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۵ سالمه یک ماهه واریکوسل چپ را جراحی کردم با روش باز اما الان سمت چپ شکمم و چپ ناف درد خفیف دارد و یکم سمت چپ نافم بزرگ شده. علت چیست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه بشید ممکنه فتق کشاله ران پیدا کرده باشید
  • تصویر کاربر شیرین پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    خانمی ۵۸ ساله ام.در ناحیه واژن و کشاله ران جوشهای ریز و سفید بدون درد دارم و گاهی جوش های قرمز دردناک می زنم که پس از چند روز خود به خود سرش کنده میشه و بسیار دردناکه و خارش هم زیاد دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عفونت موضعی پوست هست پماد جنتامایسین هر ۸ ساعت یک عدد کپسول سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت یک عدد مصرف کنید
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر بنده 27 سال سن دارم، سرباز نیرو دریایی ارتش بندر عباس هستم، واریکوسل چپ گرید 4/7دارم و بیضه ام حالت پهن شدگی گرفته که خیلی دارم میترسم ناباور باشم؟!. بیمارستان ارتش رفتم بهم گفتن واریکوسکلت چیزی نیس فقط بهم قرص سیکلوکسیب 200داد، بعد رفتم بیمارستان صاحب الزمان سپاه بندر عباس، بهم گفتن باید عمل شی و باد فتق هم داری که بدتر از واریکوسلت هست!تصمیم دارم بیام تهران عمل کنم با دفترچه نيروهاي مسلح سرباز هزینه عمل واریکوسل میکروسرجری و باد فتق، بیمارستان خصوصی و دولتی چقد میشه؟؟
    خاهش میکنم راهنمایی بنده سربازم دست و پام بستس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید ، سونوگرافی انجام شود ، با مدارکتون بیایید. هزینه ها با تلفن ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هماهنگ شود
  • تصویر کاربر ناصر دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    نمیتونم ورزش کنم بیضه هام درد میگیره ، زیر شکمم هم همینطور
    واریکوسل grade iدارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش اسپرم داده شود
درحال دریافت اطلاعات