4 داروی اصلی در درمان ناباروری زنان

امروزه ناباروری در زنان به یکی از عوامل اصلی طلاق تبدیل شده است. سریع ترین راه‌حل این مشکل، داروهای درمان ناباروری در زنان هستند، در مقاله زیر ۴ دارو از اصلی ترین و مهم ترین داروهای ناباروری زنان را آورده‌ایم.

داروهای باروری زنان چگونه عمل می کنند؟

درمان ناباروری زنان

برای خیلی از زوج هایی که در بارداری مشکل دارند، داروهای باروری اولین قدم درمانی محسوب میشوند. عملکرد داروهای باروری افزایش هورمون خاصی در بدن میباشد که به بلوغ و آزاد سازی یک یا تعداد بیشتری تخمک در هر ماه (تخمک گذاری) کمک میکنند. اگر تخمک گذاری شما به ندرت یا نامنظم باشد، داروهای باروری میتوانند به شما کمک کنند. همچنین داروهای باروری یکی از اجزای مرتبط با درمان باروری در روش هایی مانند IVF میباشند.

بعضی از داروهای ناباروری زنان به این دلیل در درمان IVF استفاده میشوند که رشد و آزادسازی تخمک را از تخمدان ها کنترل می‌کنند که این موضوع میتواند شانس موفقیت درمان را افزایش دهد.

خیلی از داروهای ناباروری زنان برای دهه ها بدون خطر و با موفقیت خوبی استفاده شده اند. اما بعضی از آن ها میتوانند سبب عوارض جانبی شدیدی شوند، مانند سندرم بیش تحریکی تخمدان (OHSS)، یا افزایش شانس بارداری چند قلویی. شما میتوانید علاقه ی خود به فرزند دار شدن و احتمال عوارض جانبی و بارداری دو قلو یا بیشتر را در نظر بگیرید. این موضوع را در نظر داشته باشید که نظارت توسط یک متخصص باروری با استفاده از سونوگرافی به طور ویژه ای این خطرات را کاهش میدهد.

متداول ترین داروهای ناباروری زنان چه هستند؟

متداول ترین داروهای ناباروری زنان شامل موارد زیر هستند:

  • کلومیفن سیرات
  • متفورمین هیدروکلراید
  • گونادوتروپین ها
  • آگونیست های دوپامین

همه ی این دارو ها به تخمک گذاری کمک میکنند، اما این که به درستی کدام دارو برای شما مناسب است به این بستگی دارد که چرا شما در تخمک گذاری و بارداری مشکل دارید، و همچنین این دارو ها به عنوان بخشی از اجزای مرتبط با درمان باروری در روش هایی مانند IVF میباشند.

کلومیفن سیرات

داروهای ناباروری زنان

کلومیفن سیرات اثر استروژن در مغز شما را مسدود میکند. این اثر مسدود کننده ای بدن شما را فریب میدهد تا دو هورمون دیگری که برای تخمک گذاری ضروری هستند را بالاتر ببرد. این دو هورمون:

  • هورمون تحریک کننده ی فولیکولی (FSH)
  • هورمون لوتئینه کننده (LH)

FSH باعث میشود که تخمک درون تخمدان شما بالغ شود و آماده ی آزاد سازی باشد.

LH محرکی برای آزاد سازی یک یا تعداد بیشتری تخمک از تخمدان های شما میباشد. بعد از آن تخمک یا تخمک ها به سمت لوله های فالوپ پایین می آیند، جایی که قرار است با اسپرم بارور شوند.

معمولا شما کلومیفن را در پنج روز ابتدایی سیکلتان و به مدت شش ماه به صورت قرص مصرف میکنید. نام های تجاری این دارو شامل کلومیفن و کلومید میباشد.

متفورمین هیدروکلراید

داروهای ناباروری زنان

یکی از راه های درمان ناباروری استفاده از متفورمین هیدروکلراید میباشد. متفورمین هیدروکلراید دارویی است که حساسیت بدن را به هورمون انسولین افزایش میدهد. این دارو یکی از درمان های دیابت می‌باشد، همچنین میتواند برای درمان مشکلات تخمدان در خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند استفاده شود (PCOS).

این دارو به عنوان یکی از داروهای ناباروری زنان مخصوصا برای خانم های مبتلا به PCOS و چاق مفید میباشد، زیرا احتمال بیشتری دارد که آن ها در میزان هورمون انسولین مشکل داشته باشند. همچنین این دارو در ترکیب با کلومیفن مفید میباشد، به خصوص برای خانم هایی که به استفاده ی تنها از داروی کلومیفن مقاومت نشان داده اند.

شما داروی متفورمین را روزانه و با اندازه های متفاوت مصرف خواهید کرد. عملکرد این دارو با کاهش میزان انسولین در گردش خون میباشد. این کار به نوبه ی خود میتواند تعادل بین تستوسترون و مقدار استروژن را به حالت ابتدایی خود بازگرداند و به تخمک گذاری طبیعی بدن کمک کند. ممکن است متفورمین را با نام تجاری کلوکوفاژ مصرف کنید.

گونادوتروپین ها

داروهای ناباروری زنان

هورمون LH و FSH دو نوع گونادوتروپین هستند. LH و FSH به صورت مستقیم تخمدان شما را برای تولید و بلوغ تخمک ها تحریک میکنند. گونادوتروپین ها برای خانم هایی که دارای PCOS بوده و به دیگر دارو ها پاسخی نداده اند و همچنین برای خانم هایی که میخواهند IVF انجام دهند استفاده میشوند.

شما میتوانید LH و FSH را در دوره های تزریقی 10 تا 12 روزه استفاده کنید. این تزریق تخمدان شما را برای شروع رشد و بلوغ فولیکول های تخمک آماده میکند. تزریق گونادوتروپین با تزریق نهایی هورمون دیگری به نام hCG ادامه پیدا میکند.

hCG باعث بلوغ تخمک(ها) در تخمدان میشود که فقط رشد کرده اند. تخمک یا تخمک های بالغ یا در خود بدن شما آزاد میشوند یا با یک عمل سرپایی برای IVF از بدن شما خارج خواهند شد. هورمون LH فولیکول را برای آزادسازی تخمک تحریک میکند. هورمون hCG فولیکول را در شرایط مناسبت نگهداری میکند تا یک تخمک بالغ آزاد کند و پروژسترونی که برای کمک به حفظ بارداری ضروری است را تولید میکند.

نام های تجاری مختلفی برای گونادوتروپین وجود دارد:

  • مریونال و منوپور دارای که FSH و LH هستند
  • بمفولا، فوستامین، گونال اف، پرگووریس و پروگون که فقط حاوی FSH هستند
  • چاراگون، اویترل و پریگنیل که دارای hCG هستند

آگونیست های دوپامین

داروهای ناباروری زنان

بروموکریپتین و کابرگولین هردو آگونیست های دوپامینی هستند که برای تصحیح عدم تعادل هورمونی که موجب افزایش هورمون پرولاکتین میشود، استفاده میشوند. مقدار بالای هورمون پرولاکتین از تولید استروژن در تخمدان شما و همچنین آزادسازی ماهانه ی تخمک جلوگیری میکند. این دارو ها گیرنده های دوپامین در مغز شما را تحریک میکنند و ترشح پرولاکتین از هیپوفیز شما را سرکوب میکنند.

اگر مقدار پرولاکتین در بدن شما بالا باید ممکن است داروهای بروموکریپتین و کابرگولین برای شما مفید باشند. مقدار خیلی زیاد هورمون پرولاکتین میزان هورمون استروژن را کاهش میدهد که به نوبه ی خود باعث اختلال تخمک گذاری و اشکال در بارداری میشود.

همچنین هنگامی که این داروها در IVF استفاده میشوند، کابرگولین میتواند خطر سندرم بیش تحریکی تخمدان (OHSS) را کاهش دهد بدون این که روی احتمال باروری و چند قلو زایی شما تاثیری داشته باشد.

شما معمولا این دارو را به صورت قرص بلعیدنی استفاده میکنید. نام تجاری بروموکریپتین پارلودل و نام تجاری کابرگولین دوستینکسمیباشد.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری  در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
2.5/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وتبریک سال نو
    ۱۱ساله مشکله ناباروری داریم ۲بار iuiکردیم ۲بارivfانجام دادیم ذخیره تخمدان خانمم ۱/۲۱ هست خودمم ۱درصد اسپرمم سالمه وشکله اسپرمم مشکل داره قبلا از امپولای سینال وگونال گنادترپینو hmjاستفاده کردیم اینبار دکتر برای ivf آمپول پرگووریس داده چند درصد ممکنه بهمون جواب بده
    نظر شما راجع به تخمک اهدای چیه با توجه به شرایط ما
    لطف می کنید اگه جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر مشکل هزینه نیست ، مجدد ivf کنید
  • تصویر کاربر طاهره شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام. داروهایی که برای آی وی اف استفاده میشه همه جا یکسانه یا اونم بستگی به نظر پزشک داره؟ یعنی مثلا گونال اف با پرگوویس فرق داره اثرش؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی فرقی ندارن
  • تصویر کاربر محدثه جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۳ساله هستم و یه دختر ۱۰ساله دارم ۶ماه تحت نظر هستم به دلیل تنبلی تخمدان ۲ماه اقدام کردم برای بارداری هرماه ۴تا فولیکول ازاد میکنم سایز ۱۸تا۱۹ ازمایش اسپرم همسرم هم خوبه(ولی خیلی جهنده نیس ) امپول های تقویت تخمدان هم استفاده میکنم ولی با این حال هنوز موفق به بارداری نشدم ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه ای یو ای رو پیشنهاد میدید یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگه تا یک سال تلاش بچه دار نشدید ، iui انجام شود
  • تصویر کاربر نامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام من 47 سال دارم اخرین زایمانم 22 سال پیش بوده به دلیل از دواج مجدد بچه میخوام عادت ماهیانه ام منظم هست اما لوله هام بسته شده با جراحی هم باز نشد ایا با آی وی اف بار دار می شوم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله،ممکنه

  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام من یک دختر 10ساله دارم و 38سال دارم...برای بچه دوم 3ماهه که تواقدامم و جواب نگرفتم..با توجه به فرصت کمی که به لحاظ سنی دارم چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      آزمایش اسپرم دهید و جهت معاینه بیضه ها مراجعه کنیدجهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر الینا جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۲ ساله ازدواج کردم وهیچ بارداری نداشتم وحالا اقدام به عمل ای وی اف را دارم ایا در صد موفقیت من در این عمل چند در صد هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      ۳۹ در صد
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام.
    ما زوج 40 و 35 ساله که فقط یک فرزند 5 ساله پسر داریم از 2 سال پیش اقدام کردیم ولی هنوز بچه دار نشدیم.
    خانم بنده عادت ماهیانه منظم دارند.و خودم هم حجم منی زیاد و با بوی تند دارم.
    فقط خانم بنده تمایل جنسی کافی ندارند و به نوعی سرد مزاج هستند..
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید اقدام کنید تا نتیجه دهد
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 31ساله هستم یک ساله اقدام به باداری کردم و باردار نشدم 3ماه لتروزول 2ماه کلومیفن و 1ماه تاموکسیفن مصرف کردم هرماه هم تخمک داشتم و دکتر می گفت اندازش خوبه ولی باز باردار نشدم در عکس رنگی رحم مقدار چسبندگی در سر لوله ها دیده شده و آزمایش amh هم دادم که عددش 0.93 بوده با این شرایط میتونم باردار بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      اقدام کنید
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    آمپول پرگوريس باعث رشد و بزرگ شدن فوليکول میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      کمک کننده است
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    fبا عرض سلام خدمت آقای دکتر
    من یک دختر نه ساله دارم و هشت سال قبل جدا شدم و الان حدود 11 ماهه با یک مرد دیگری ازدواج کردم و از همان موقع چون سنم 37 ساله اقدام به بارداری کردم اما متاسفانه با دو دفعه خوردن قرص کلومیفن و زدن آمپولها هنوز باردار نشدم و هر دفعه که پریود میشم چند روز افسرده میشم هزینه های پزشکان واقعا زیاده هر ویزیت صد هزار تومن حقوق شوهرم ماهیانه نهصد هزاره نمیدونم بخدا چکار کنم میشه لطفا راهنماییم کنید که آیا به خوردن قرص و زدن آمپول ها ادامه بدم یا خیر؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      مرکز دولتی بروید
درحال دریافت اطلاعات