سندرم تخمدان پلى کیستیک و حاملگى

آیا من قادر به داشتن فرزند هستم؟ این سؤال اغلب زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. سندرم تخمدان پلى کیستیک بر روى یک زن از ده زن تاثیر می گذارد و می تواند مشکلات باروری ایجاد کند.

تشخیص سندرم تخمدان پلى کیستیک لزوما به این معنی نیست که شما هرگز فرزند نخواهید داشت. اگر نیاز به درمان داشته باشید ، طیف وسیعی از درمان ها برای بهبود باروری شما وجود دارد.

چرا سندرم تخمدان پلى کیستیک بر باروری تاثیر می گذارد؟

تخمدان های پلی کیستیک حاوی کیست های کوچک بسیارى ( بیش از حد طبیعى) هستند که در زیر سطح تخمدان قرار دارند. کیست ها کیسه هایی هستند که در آن تخم ها رشد می کنند. اغلب در سندرم تخمدان پلى کیستیک، به علت چندین اختلال هورمونی، این کیسه ها به درستی رشد نمی کنند و قادر به انتشار تخمک نیستند، به همین دلیل تخمک گذاری صورت نمی گیرد.

زنان با تخمدان پلی کیستیک ممکن است علائمى مانند دوره های نامنظم یا از دست رفته ى عادت ماهیانه ، رشد موی زاید روی صورت و شکم، افزایش وزن، آکنه و مشکلات حاملگی داشته باشند. سندرم تخمدان پلى کیستیک یک بیماری غیر معمول نیست، اما ممکن است تظاهرات متفاوتى داشته باشد.

علائم حاملگی بعد از ای یو ای

اغلب دلیل تاخیر در پیدایش علائم، مربوط به این واقعیت است که برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک دارای تخمک گذاری نامنظم، غیر قابل اعتماد، غیر قابل پیش بینی یا حتی غایب هستند. این زنان دوره های نامنظم دارند یا گاهی اوقات هیچ دوره ای ندارند.

 اگر دوره ى قاعدگى بیش از سى و پنج روز داشته باشید ، احتمال باردارى کم ترى برایتان وجود دارد .با این حال در بعضی موارد ممکن است دو یا سه دوره در سال داشته باشید و هنوز هم تخمک گذاری کنید.

چگونه با سندرم تخمدان پلى کیستیک باردار شوید؟

راه هایی برای تقویت تخمک گذاری و به حداکثر رساندن شانس باردارى وجود دارد. کاهش وزن ممکن است به شما کمک کند. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک دارای اضافه وزن یا چاق هستند، اما اضافه وزن نیز نشانه ى سندرم تخمدان پلى کیستیک است.

اما هر زن مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک دارای اضافه وزن نیست. اگر شما مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک از نوع مقاوم در برابر انسولین نباشید، ممکن است از ابتدا وزن کمتری داشته باشید . پس کاهش وزن به باردارى شما کمک نمی کند .

داشتن شاخص توده بدنی سالم می تواند به شما در تنظیم تعادل هورمون ها کمک کند، سطح بالای انسولین که اغلب در سندرم تخمدان پلى کیستیک رخ می دهد کاهش دهید و به تخمک گذاری خود کمک کنید. اکثر پزشکان عمومی توصیه می کنند در صورت لزوم، به عنوان اولین قدم، وزن خود را کاهش دهید.

کنترل وزن

دلیل اصلی ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک اضافه وزن است. سنگین تر شدن یک زن باعث ناپایداری هورمون می شود و بیشتر می تواند بر تخمدان تاثیر بگذارد. شیوع سندرم تخمدان پلى کیستیک در حال افزایش است زیرا بیشتر زنان دارای اضافه وزن و چاقی هستند. کاهش وزن و ورزش برای مقابله با سندرم تخمدان پلى کیستیک حیاتی است. این کار کلید کاهش سطح انسولین در بدن مى باشد  .

کنترل وزن

به زنان توصیه می شود که تا قبل از باردارى وزن خود را پایین بیاورند . در بسیاری از موارد برای زنانى که دوره های قاعدگى نامنظم دارند یا دوره ى قاعدگى ندارند ، کاهش وزن براى شروع تخمک گذارى کافى است .  اما اگر این گونه نباشد ، باید از درمان هاى ناباروری استفاده کنند.

چیزی که می خورید.

 شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی نقش مهمی در کمک به سندرم تخمدان پلى کیستیک و افزایش شانس بارداری و باردار ماندن را دارد .

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک احتمالا مشکلاتی در تنظیم قند خون دارند که می تواند به مقاومت در برابر انسولین منجر شود. این اتفاق باعث می شود که پانکراس انسولین بیشتری تولید کند که به تدریج تخمدان ها را برای تولید تستوسترون بیشتر هدف قرار می دهد.

رژیم خوب، ورزش منظم، کنترل استرس و مصرف مواد مغذی مهم به برگرداندن تعادل هورمون ها و کاهش علائم منفی همراه با سندرم تخمدان پلى کیستیک کمک مى کنند.

درمان دارویى و جراحی

با درمان اکثر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک قادر به باردارى مى شوند. داروهایی به نام کلومیفن و متفورمین باعث تحریک تخمک گذاری می شوند. اگر این دارو ها کارساز نباشند ، مصرف گنادوتروپین ها توصیه می شود. این خطر وجود دارد که تخمدان شما بیش از حد تحریک شده و منجر به حاملگی های متعدد شود. یک روش جراحی به نام حفره دار کردن تخمدان با لاپاروسکوپی یک گزینه جایگزین است. آى وى اِف نیز ممکن است پیشنهاد شود.

چگونه بارداری سالم داشته باشید؟

اگر همچنان به رژیم سالم خود ادامه دهید و مطمئن شوید که در بارداری بیش از حد وزن اضافه نکرده اید ، بسیار امیدوار کننده و خوب است.

با این حال، اگر سندرم تخمدان پلى کیستیک دارید، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات باردارى هستید  ، از جمله  سقط جنین، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و داشتن نوزاد بزرگ

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سندرم تخمدان پلى کیستیک ممکن است با افزایش خطر سقط جنین ارتباط داشته باشد اما نقش آن دقیق مشخص نیست .

در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلى کیستیک خطر ابتلا به دیابت و دیابت باردارى بیشتر است. حتی اگر سندرم تخمدان پلى کیستیک دارید و لاغر هستید، هنوز در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید. به طور منظم براى کنترل فشار خون و قند خون  خود به پزشک مراجعه کنید

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
3/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ااااا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام من هر روز علائم پریودی دارم سونوگرافی رحم و تخمدان هم دادم هیچ مشکلی ندارم استرس شدید هم دارم
  • تصویر کاربر ااا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    هر روز علائم پریودی دارم سونوگرافی رحم و تخمدان هم دادم هیچ مشکلی ندارم استرس شدید هم دارم
  • تصویر کاربر پیرا شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من متولد۸۳هستم نزدیک ۲ساله ازدواج کردم تنبلی تخمدان دارم پیش هردکتزی زفتم ویتامین واز این جور چیزا میداد اخر رفتم پیش یه دکتری بهش گفتم آمپول برای بارداری میخوام اونم آمپول پی دی پرگ بهم داد حالا میخوام بپرسم اگه با این آمپول نتونم باردار بشم یعنی مشکلی دارم تازه استرسمم زیاده چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش اسپرم همسرتون بررسی شه
    2. تصویر کاربر پیرا شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش داد گفتن خوبه
    3. تصویر کاربر پیرا شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      این آزمایش همسرمه وآخری سونوگرافی خودم
    4. تصویر کاربر پیرا شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      این آزمایش همسرمه و آخرین سونوگرافی خودم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش همسرتون خوبه ، حیطه ی ارولوژی مربوط به ازمایش همسرتونه که خوبه ، بقیه ش با متخصص زنانه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر senour سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام
    دكتر من ٣٣ سالمه و يك ساله قصد باردارى داشتم متاسفانه باردار نشدم
    تمامى آزمايشهام هم نتيجه ش نرمال بوده شوهرم هم مشكلى ندارن و ازمايش دادن آيا با اين شرايط ميتونه دليل خاصى داشته باشه
    و دكترمون روش iui رو برامون گذاشتن امكان باردارى با اين شرايط هست؟
    ممنون از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر پریسا پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من22سالمه نزدیک دوساله ازدواج کردم.دوماه پیش با کمک دکتر حامله شدم ولی حاملگی پوچ بود دوقلو بود..من تنبلی تخمدان و کیست دارم شوهرم سرعت کم و مرفولوژی و دکتر بهمون دارو داد ..الان دکتر گفته دوماه دیگه بیا برا اقدام ک میخوام از ماه بعد خودم اقدام کنم میخواستم بگم آیا ممکنه اسپرم ضعیفه بازمزبارداری پوچ داشته باشم؟؟و دکترم گفته برو عکس رنگی من اگه مشکل لوله داشته باشم ک حامله نمیشدم..و حاملگی اولمم بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      چون يك بار مثبت شده اقدام مجدد كنيد
درحال دریافت اطلاعات