بهترین زمان آمیزش برای بارداری و بچه دار شدن

برای درک فرآیند آبستنی و بهترین زمان برای باردار شدن می بایست درباره اندام های جنسی زن و مرد و چرخه عادت ماهیانه زن و نحوه ایجاد پریود ماهیانه اطلاعاتی داشته باشیم.

باردار شدن (آبستن شدن) هنگامی رخ می دهد که اسپرم یک مرد تخمک زن را بارور کند. در برخی زنان، این رخداد خیلی سریع اتفاق می افتد اما در دیگران مدتی طول خواهد کشید.

از هر 100 زوج که برای باردار شدن تلاش می کنند، 80 الی 90 نفر از آنها در طول یک سال باردار می شوند. اما در بقیه این زمان طولانی تر بوده و یا ممکن است برای بارداری نیاز به کمک داشته باشند.

چرخه عادت ماهیانه از اولین روز پریود یک زن آغاز می شود (روز اول). مدت زمان مشخصی بعد از شروع پریود، تخمک گذاری انجام می شود و سپس حدود 12-16 روز بعد از تخمک گذاری پریود بعدی آغاز می شود. چرخه ماهیانه به طور میانگین 28 روز طول می کشد اما چرخه های کوتاه تر و بلندتر نیز نرمال هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ اشتباه رایج زوجین در نزدیکی برای باردار شدن

بهترین زمان برای بارداری

اگر در روزهای متنهی به تخمک گذاری (زمانی که تخمک از تخمدان آغاز می شود) آمیزش انجام دهید، احتمال بارداری در بیشترین حد خواهد بود. این زمان معمولا 14 روز بعد از اولین روز آخرین پریود است؛ البته زمانی که دوره ماهیانه شما 28 روزه باشد.

یک تخمک حدودا 12-24 ساعت بعد از رها شدن زنده می ماند. برای باردار شدن، تخمک می بایست در این محدوده زمانی توسط یک اسپرم بارور شود.

اسپرم می تواند 7 روز در بدن یک زن زنده بماند. بنابراین اگر 7 روز پیش از تخمک گذاری آمیزش انجام شود، اسپرم زمان مناسب بر ای حرکت در لوله فالوپ و انتظار برای رها شدن تخمک را دارد.

تخمین زمان دقیق تخمک گذاری دشوار است مگر اینکه از روشهای طبیعی برای بررسی تغییرات بدنی زن و یا روشهای آگاهی از بارداری استفاده کنند.

آمیزش مکرر

اگر می خواهید بارداری را تجربه کنید، آمیزش داشتن هر 2 الی 3 روز در ماه بیشترین شانس را برای شما ایجاد می کند. بنابراین نیاز نیست تنها در زمانهای منتهی به تخمک گذاری آمیزش داشته باشید.

دستگاه تناسلی مرد

آلت تناسلی: این اندام از بافتهای اسفنج مانند قابل نعوظی ساخته شده است که هنگام پر شدن از خون سفت و سخت خواهد شد.

بیضه ها: مردان دو بیضه دارند؛ غددی که اسپرم در آنها ساخته و ذخیره می شود.

اسکروتوم (کیسه بیضه): کیسه پوستی است که در بیرون بدن و زیر بیضه ها وجود دارد. این کیسه بیضه ها را در برگرفته و به حفظ دمای ثابت و پایین تر از دمای بدن در آنها کمک می کند. هنگام گرما، اسکروتوم به سمت پایین افتاده و از بدن فاصله می گیرد تا دمای بیضه ها را کاهش داده و از گرم شدن آنها جلوگیری کند. هنگام سرما، اسکروتوم به سمت بالا و نزدیک تر به بدن جمع شده تا گرما را ایجاد کند.

واس دفران: دو لوله ای که اسپرم را از بیضه ها به پروستات و دیگر غدد حمل می کنند.

غده پروستات: این غده تولید کننده ترشحاتی است که همراه با اسپرم خارج می شوند.

مجرای خروجی ادرار: مجرایی که از مثانه شروع شده در طول آلت تناسلی حرکت کرده، از میان غده پروستات عبور کرده و به نوک آلت تناسلی منتهی می شود. اسپرم ها از این مجرا عبور کرده و سپس خارج می شوند.

دستگاه تناسلی زن

 سیستم تولید مثل زن تشکیل شده از دو بخش اندامهای داخلی و خارجی. این بخشها در ناحیه لگنی یافت می شوند؛ بخشی از بدن که در زیر ناحیه شکمی قرار دارند.

اندامهای خارجی

فرج نامید می شوند. این بخش شامل دهانه واژن، لب های داخلی و خارجی (لابیا) و کلیتوریس هستند.

اندامهای داخلی زنانه

تشکیل شده از:

لگن خاصره: ساختار استخوانی اطراف لگن که در هنگام زایمان نوزاد از آن عبور می کند.

رحم: شکل و اندازه رحم شبیه یک گلابی کوچک برعکس است. جنس رحم از ماهیچه بوده و در همزمان با رشد جنین اندازه آن نیز تغییر می کند.

لوله های فالوپ: این لوله ها از تخمدان به سمت رحم کشیده شده اند. تخمک هر ماه از تخمدان به لوله فالوپ آزاد شده و بارور شدن تخمک در این ناحیه رخ می دهد.

تخمدانها: دو تخمدان در هر سمت بدن زن وجود داشته و اندازه آن در حدود یک بادام است. تخمدانها وظیفه تولید تخمک را بر عهده دارند.

سرویکس: این ناحیه گردن رحم می باشد. این بخش به طور معمول بسته بوده و تنها یک دهانه کوچک دارد که اجازه خروج خون در طی عادت ماهیانه را می دهد. در زمان زایمان، سرویکس باز شده تا به نوزاد اجازه خروج از رحم به واژن را بدهد.

واژن: لوله ای که در حدود سه اینچ (8 سانتی متر) طول داشته و از سرویکس تا فرج کشیده شده و در بین پاها باز می شود. واژن بسیار الاستیک بوده و می تواند به راحتی به اندازه آلت تناسلی مرد و یا نوزاد در هنگام زایمان کشش یابد و باز شود.

چرخه عادت ماهیانه زن

تخمک گذاری هر ماه در زمانی که یک تخمک از یکی از تخمدانها آزاد می شود رخ می دهد. گه گاه بیش از یک تخمک آزاد شده که این آزادسازی معمولا 24 ساعت پس از اولین تخمک گذاری رخ می دهد.

در این زمان، سطح داخلی رحم زخیم تر شده و موکوس سرویکس نازک تر می شود؛ بنابراین اجازه حرکت و لغزش اسپرم از درون آن راحت تر می شود.

تخمک به آرامی از لوله فالوپ شروع به حرکت می کند. درصورتیکه که اسپرم در این ناحیه وجود داشته باشد، تخمک بارور می شود. حال، سطح داخلی رحم ضخامت کافی را برای لانه گزینی تخمک باور شده دارد.

اگر تخمک بارور نشود، در طی دوره ماهیانه، به همراه دیواره تخریب شده رحم از بدن زن خارج می شود. تخمک بسیار کوچک بوده و با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

هورمونهای بارداری

هورمونها مواد شیمیایی هستند که در بدن هر دو جنس نر و ماده گردش می کنند. این مواد، پیامهایی را از نقاط مختلف بدن منتقل کرده، فعالیتهای خاصی را تنظیم کرده و منجر به تغییرات مشخصی در بدن می شوند.

در طی بارداری سطح هورمونهای بدن تغییر می کند. همزمان با باردار شدن زن، سطح استروژن و پروژسترون در خون افزایش می یابد. این تغییر منجر به ساخت و ضخیم تر شدن سطح داخلی دیواره رحم، افزایش خون رسانی به رحم و پستان ها شده و ماهیچه های رحم را به استراحت و انبساط وادار کرده تا فضای مناسب برای رشد جنین فراهم شود.

افزایش سطح هورمونها می تواند بر روی احساسات شما تاثیر بگذارد؛ ممکن است دچار نوسانات خلقی شده، حساس شده و بدون دلیل نیاز به گریه کردن داشته باشید. ممکن است در مدت کوتاهی نتوانید احساسات خود را کنترل کنید اما این علائم می بایست بعد از گذشت سه ماه به طور کامل از بین برود.

پسر یا دختر بودن نوزاد

تخمک و اسپرم هر دو نقشی در تعیین جنسیت نوزاد دارند. هر سلول نرمال پیکری انسان شامل 46 عدد کروموزوم (23 جفت) است؛ این تعداد در سلولهای جنسی اسپرم و تخمک کمتر می باشد و هر کدام از این سلولهای دارای 23 عدد کروموزوم هستند.

هنگامی که یک اسپرم تخمکی را بارور می کند، 23 کروموزوم پدر با 23 کروموزوم مادر جفت شده و یک سلول تخم 46 کروموزومی را ایجاد می کند.

کروموزوم های X و Y

کروموزوم ها ساختارهای نخ مانندی هستند که هرکدام حامل 2000 ژن هستند. ژنها تعیین کننده ویژگی هایی هستند که یک نوزاد آن را به ارث می برد، مانند رنگ مو، رنگ چشم، گروه خونی، قد و ساختار بدنی.

تخمک بارور شده شامل یک کروموزم جنسی از مادر و یک کروموزوم جنسی از پدر است. کروموزوم جنسی از تخمک مادر همیشه یکسان بوده و کروموزوم X نامیده می شود اما کروموزوم جنسی که از طرف پدر به ارث رسیده و در اسپرم موجود می باشد ممکن است X یا Y  باشد.

اگر تخمک توسط اسپرم حاوی کروموزم X بارور شود، جنسیت نوزاد دختر بوده (XX) و چنانچه بارور شدن تخمک توسط اسپرم حاوی کروموزوم Y انجام شود، نوزاد پسر (XY) خواهد بود.

اگر تصمیم به داشتن یک فرزند دارید، شما و همسرتان می بایست سلامت فرزندی که در آینده خواهید داشت را تضمین کنید، مواردی که به این سلامت کمک می کند شامل:

  • رژیم غذایی متعادل و سلامت
  • عدم استعمال دخانیات
  • برای زنان، استفاده از مکمل فولیک اسید

علاوه بر این می بایست در مورد خطر استعمال الکل در دوره بارداری نیز اطلاعاتی داشته باشید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یسشیشس شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    یسش
  • تصویر کاربر A پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    من همسرم اول تیر واریکسول عمل کرد.
    منم دوم تیر پریود شدم ‌.
    بعد روز ۷ هفتم تیر پیش دکتر رفتم .
    سونوگرافی وآزمایش رو دید .مشکلی نداشتم خدا روشکر .فقط قرص لتروزل وآمپول فلگنان داد .قرص رو روز هشتم تیر که پریودم تمام شد شروع کردم وبعد از اتمام قرص هم ۱۶ تیر آمپول رو زدم و رابطه هم داشتم .
    امروز روز۲۹ موعد پریودم بود هیچ نشانه ای از پریود ندارم . بنظرتون چیکار کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید منو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تست BHCG انجام بدید
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقایی دکتر بچه اولم دکتر تشخیص دادن ضعیف هستم با یک دور همسرم باردار شد بعد دو سال بچه دوم بدون مصرف دارو در اولین اقدام همسرم باردار شد الان بعد ۵ سال برای بچه ۳ اقدام کردیم حدود ۴ ماه میشه ولی هنوز اتفاقی نیوفتاده و۲ماه دکتر برام اسید فولیک و ویتامین ای تجویز کرد احتمال این هست که باز ضعیف شده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      تا یک سال فرصت دهید
  • تصویر کاربر ز.گ شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    من برای چهارمین بار iui کردم.سه دفعه اول خیلی عادی بود همه چیز . اینبار دکترم گفت بجای اینکه دوعد آمپول hcg را با فاصله بزنم، هردورا صبح iui باهم بزنم. شب ساعت ۷ iui شدم.بعد از ۴۵ دقیقه لرز کردم و رفته رفته حالم خراب شد.تب و لرز شدید .استخوان درد و سردرد شدید. تب نیمه شب .صبح روز بعد حالم بهترشد. میخوام بدونم از افزایش ناگهانی دوز hcg بوده یا واکنش به iui .متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات