آیا جراحی نکردن واریکوسل عوارضی دارد؟

در ابتلا به واریکوسل مواردی وجود دارند که نیازی به درمان ندارند. اما در صورت تجربه درد، آتروفی بیضه یا ناباروری در اثر واریکوسل، ممکن است فرد مبتلا، مایل به در نظر گرفتن درمان واریکوسل باشد. جراحی نکردن واریکوسل دارای عوارضی است که در این مقاله به این موضوع اشاره شده است.


ناباروری مردان عامل بیش از نیمی از مشکلات باروری در زوج هایی است که تمایل به باردار شدن دارند. در بسیاری از این موارد مشکل کم بودن تعداد اسپرم ها در اثر بیماری واریکوسل است.

افراد اغلب، ناباروری در مردان را با بالا بودن دمای کیسه بیضه یا پایین بودن سطح تستوسترون ارتباط می دهند. این موارد دلایلی رایج هستند اما واریکوسل اغلب ریشه هر دوی این مشکلات می باشد.

تخمین زده می شود که 15 درصد مردان مبتلا به واریکوسل بوده که 40 از مردان مبتلا به مشکلات باروری را نیز شامل می شوند. در صورت ابتلا به واریکوسل، فرد باید از عواقب عدم درمان خود مطلع شود.

عوارض جراحی نکردن واریکوسل

در صورت جراحی نکردن واریکوسل، امکان دارد بیضه ای که به واریکوسل ابتلا دارد آسیب ببیند. در حدود 85 درصد مردان، واریکوسل در بیضه چپ بروز می دهد.

واریکوسل می تواند سبب آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود. علت بروز این پدیده مشخص نیست اما با این حال، واریکوسل یک واریس وریدی در بیضه ها می باشد. این واریس همانند واریسی است که افراد بسیاری در پا های خود به آن ابتلا می یابند.

واریکوسل نیز همانند واریس ورید های پا با عملکرد نامناسب دریچه ها ارتباط دارد. ورید ها خون را جهت دریافت اکسیژن به سمت قلب می برند؛ اما برای انجام این کار باید بر نیروی جاذبه غلبه کنند.

مطلب مرتبط: کاهش اسپرم بعد از عمل واریکوسل

برای کمک به این فرایند، ورید ها دریچه هایی متصل بر دیواره های خود دارند که در صورت نیاز باز و بسته می شوند. هنگامی که دیواره ورید جهت بالا راندن خون منقبض می گردد، این دریچه ها باز می شوند. پس از اینکه این ماهیچه ها به حالت استراحت درآمدند، دریچه ها جهت جلوگیری از بازگشت جریان خون بسته می شوند.

با گذشت زمان ممکن است این دریچه ها به حالت عادی باز یا بسته نشده و تجمع خون را سبب شوند. با اینکه این اختلال می تواند در اثر دلایل بسیاری ایجاد شود اما یکی از پیامد های افزایش سن نیز می باشد.

همزمان با افزایش سن، دیواره ورید ها مقداری از حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. ضعف در دیواره ورید ها به این معنی است که فشار کمتری بر روی دریچه وارد شده، دریچه ها به طور کامل بسته نشده و خون در بین انقباضات عضلانی تجمع می یابد. تجمع خون در اطراف بیضه فشار را افزایش داده که آن نیز می تواند سبب کوچک شدن بیضه گردد.

مطلب مرتبط: واریکوسل گرید3 (شدید)

ناباروری یکی دیگر از احتمالات قوی برای افرادی است که جراحی نکردن واریکوسل را در پیش میگیرند. عدم درمان واریکوسل وریدهای بزرگ می تواند سبب افزایش بیش از حد دما شود.

این افزایش دما بر روی تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم ها اثر می گذارد. مردانی که نابارور بوده و مبتلا به واریکوسل شناخته می شوند اغلب سطوح پایینی از تستوسترون نیز دارند. شواهد بالینی از این فرضیه حمایت می کند که این پدیده در اثر آسیب دیدن سلول های تولید کننده تستوسترون به وجود می آید.

نام دیگر چنین سلول هایی ((سلول های لیدیگ)) می باشد. مردانی که درمان واریکوسل دریافت می کنند، افزایشی را در سطح تستوسترون خود مشاهده می کنند؛ زیرا سلول های لیدیگ بار دیگر عملکرد مناسب خود را بدست آورده اند.

راه های درمان واریکوسل

در صورتی که فرد، ناباروری مرتبط با واریکوسل یا علائمی دیگر را تجربه کند؛ باید بداند که درمانی برای او وجود دارد. آمبولیزاسیون کم تهاجم واریکوسل تاثیری یکسان با روش هایی مثل مسدود کردن (لیگاسیون) به روش جراحی داشته و میزان موفقیت آن 90 درصد است. آمبولیزاسیون واریکوسل به صورت سرپایی انجام می شود. به همین دلیل نیز دوره ای کوتاه تر داشته و نیازی به بستری شدن ندارد.

مطلب مرتبط: جراحی واریکوسل

دکتر حسین کرمی متخصص واریکوسل

4.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام من 16 سالمه که در بیضه سمت چپم رگ کلفتی هست. علت چیه باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام واریکوسل مطرح است.برای معاینه مراجعه کنید.جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر بنده جوانی 27 ساله هستم از برج 11 پارسال طی انجام سونوگرافی متوجه وجود فتق و واریکوسل سمت چپ شدم البته اون زمان واریکوسل گرید یک تشخیص داده شد که یک ماه بعدش هم عمل فتق چپ انحام دادم بعد از عمل دچار سوزش و احساس گرما شدم که برج سه با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش اسپرم و سونو مجدد مشخص شد فتق درمان شده اما واریکوسل گرید دو یا سه شده البته آزمایش اسپرم نرمال بود از آن زمان هم گه گاهی دچار سوزش و حرارت در بیضه و کف پا هستم آیا نیاز به جراحی واریکوسل هست؟
    آزمایش اسپرم و آخرین سونو رو براتون میفرستم
    اولین عکس سونو گرافی برج 1 امسال
    دومین عکس سونوگرافی برج 3 امسال
    سومین عکس آنالیز اسپرم برج 3 امسال
    چون در طول خدمت آزمایش انجام شده عکس 2 و 3 در بیمارستان گلستان نیروی دریایی نیروهای مسلح انجام شده
    با تشکر و عذر خواهی بابت سوال طولانی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام عکس ها رو دوباره بارگذاری کنید

  • تصویر کاربر J.r سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت جناب دکتر
    بنده 13سال قبل عمل واریگوسل داشتم ولی ازهمان زمان هنوز ظاهر بیضه سمت چپ که گرید3 بوده تغییری نکرده وبه لطف خداوند7سال قبل صاحب یک فرزند دخترشدم.همان سال قبل ازاقدام به بچه دارشدن تمام آزمایشات لازم رو دادیم وخداروشکر مشکلی نبود.فقط دکتر چندتا قرص تقویتی تجویز کردند.الان دوباره میخوایم برای بچه اقدام کنیم.نه درد دارم نه مشکلی درنزدیکی.خاستم بدونم نیازی به عمل دوباره هست یاخیر؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    یاحق.....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      توصیه به عمل نمیشه

  • تصویر کاربر رضافر یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده ٤٥ سال دارم و واريكسل حدود ٢و ٣ دارم خواستم با توجه به عوارض ناشئ از آن جراحي ميكروسكپي نمايم
    نظر شما چيست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      در صورتی که قصد بچه دار نشدن ندارید توصیه نمی شود

  • تصویر کاربر پریناز سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسرم سه پیش عمل واریکوسل به روش میکرو سرجری انجام دادن،بیضه ها و اطراف بیضه ورم داره ،کیسه یخ هم استفاده میکنه،ولی هنوز متورمه ...ایا هیدروسل است???
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      چند وقت پیش؟

    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      چند وقت پیش؟

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير. من هفت ماه پيش پيش شما عمل واريكوسل دوطرفه رو انجام دادم. به مرور دردم رفع شد. ولي چند وقت پيش دوبار مايع مني خارج شد وفشار بهم اومد. بيضه درد دارم چند روزه. به صورتي كه نه ميتونم زياد بشينم نه راه برم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوگرافی کنید
  • تصویر کاربر Alireza_prs چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید جوان 18 ساله هستم از شهر بندرعباس. من بخاطر کار اشتباهی ک انجام دادم و جلوی انزال خودمو در خواب میگرفتم چند ماه بعد درد در ناحیه بیضه سمت چپم احساس میکردم و به دکتر مراجعه کردم و ازمایش تست اسپرم را
    گفت انجام بدهم. جواب ازمایش این بود که اسپرم هام عفونی شده بود و سرعتش پایین امده بود و یه سری دارو تجویز کرد و بعد از مصرف داروها عفونت اسپرم هام از بین رفت ولی همچنان درد بیضه چپم وجود داشت. نتیجه سونوگرافی نشان داد ک واریکوسل دارم و دکتر گفت نیاز به جراحی داری. بعد از عمل معمولا درد های جراحی وجود دارد و بعد از یه هفته درد بیضه را احساس نمیکردم تا به امروز که احساس درد مجدد حین راه رفتن یا فشردن بیضه را داشتم ولی درد داعم ندارم. خواستم بدونم این درد طبیعیه هست یا مجددا باید به دکتر مراجعه کنم؟ ممنونم اگه پاسخ کاملی به بنده بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات