تفاوت واریکوسل گرید 1 ،2 و 3 در چیست؟

مردانی که معمولا با مشکل واریکوسل دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در طول زمان و گذشت یک دوره کوتاه یا بلند تغییراتی را در وضعیت بدنی خود مشاهده کنند و یا زمانی که در سایت های مختلف به دنبال ربط دادن علائم خود به بیماری خاصی هستند، دچار تناقض شده و راه به جایی پیدا نمی کنند. در این مقاله درباره ی انواع تفاوت درجه های واریکوسل و راه های تشخیص آن صحبت شده است.


بیماران واریکوسل ممکن است متوجه این موضوع نباشند که در مجموع دو نوع واریکوسل در آقایان وجود دارد که هر کدام از آن ها نیز شامل 3 درجه مختلف می شوند. در ادامه این مقاله ضمن معرفی انواع بیماری واریکوسل در آقایان ،به تفاوت درجه های واریکوسل نیز اشاره خواهیم کرد.

واریکوسل اولیه و ثانویه

واریکوسل اولیه زمانی اتفاق می افتد که رگ داخلی اسپرم سمت چپ و رگ کلیه در کنار هم یک ستون خونی با فشار بالا تشکیل می دهند.

این اتفاق معمولا همراه با کارکرد ضعیف یا نادرست دریچه های درون رگ ها در اکثر بیماران اتفاق می افتد. مجموع این اتفاقات باعث می شود خون نتواند از رگ های موجود در سیستم تناسلی و بیضه مردان به سیستم گردش خون بدن بازگردد و در همان جا حبس می شود.

در نتیجه این تجمع و باز ماندن خون منجر به بزرگ شدن و ورم رگ های خونی یا گسترده شدن آن ها می شود. در نتیجه واریکوسل اولیه در بیمار شکل می گیرد.

اما واریکوسل ثانویه زمانی رخ می دهد که یک جرم یا تجمع خاص در کیسه بیضه ها مانع از بازگشت خون به رگ های اسپرمی می شود.

هر دو نوع واریکوسل اولیه و ثانویه شامل سه درجه مختلفی هستند که در ادامه مقاله به تفاوت درجه های واریکوسل اشاره می کنیم.

واریکوسل گرید 1

در این درجه از بیماری واریکوسل معمولا رگ هایی که با مشکل کارکرد مواجه شده اند قابل مشاهده نیستند. پزشک متخصص این رگ ها را در یک آزمایش بدنی و زمانی که بیمار یک مانور والزاوا را انجام می دهد شناسایی می کند. مانور والزاوا در واقع یک تمرین تنفس است که از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی رگ های مشکل ساز در بدن آقایان استفاده می شود.

واریکوسل گرید 2

واریکوسل آقایان در این درجه کماکان قابل مشاهده نیست اما در حین آزمایشی بدنی توسط پزشک قابل لمس بوده و نیازی به انجام تمرین تنفسی خاصی توسط بیمار نخواهد بود.

مطلب مرتبط: واریکوسل خفیف

واریکوسل گرید 3

در این درجه از بیماری واریکوسل در آقایان، رگ های مشکل دار در بدن آن ها به سادگی با نگاه کردن به کیسه بیضه ها قابل مشاهده هستند. دیگر نیازی به انجام آزمایش های مختلف بدنی جهت تشخیص رگ های مسدود یا ورم کرده نخواهد بود.

گذشته از این سه درجه مختلف از بیماری واریکوسل در آقایان، بر اساس نوع تاثیر رگ های مشکل دار در کیسه بیضه آقایان بر روی بدن، بیماری واریکوسل را می توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد. تفاوت کلیدی و مهم بین درجات و حالات مختلف واریکوسل در این است که این بیماری چگونه رگ های آیلایک درونی و بیرونی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رگ آیلایک یکی از سه رگ اصلی است که خون را از بخش لگن در بدن انسان تخلیه می کند.

مطلب مرتبط: واریکوسل گرید 3

انواع واریکوسل

واریکوسل های فشاری

این نوع از بیماری واریکوسل در آقایان منجر به جمع آوری رتروگرید خون از رگ اسپرم داخلی (که حاوی خون دی اکسیژنه است) می شود؛ که در نتیجه واریکوسل اتفاق می افتد.

با این حال خبری از بروز مشکل واریکوسل در رگ ایلیلایک داخلی و خارجی در این شرایط خاص نیست. این نوع از واریکوسل در آقایان معمولا در دسته واریکوسل درجه 1 قرار می گیرد، چرا که رگ های مشکل دار و ورم کرده در آن را نمی توان به سادگی با چشم و حتی لمس کردن تشخیص داد.

واریکوسل های انحرافی

این نوع از بیماری واریکوسل همراه با حبس شدید خون در رگ ها و ناحیه بیضه می شود که در نتیجه آن واریکوسل بزرگی در جاهایی که رگ های آسیب دیده وجود دارند؛ ایجاد می شود و رگ ایلیلایک درونی و خارجی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

این نوع از واریکوسل معمولا در دسته واریکوسل درجه دو یا سه قرار می گیرد، چرا که رگ های ورم کرده و مشکل دار در این حالت را می توان با چشم و یا گاهی اوقات لمس کردن در آزمایش های پزشکی بر روی کیسه بیضه تشخیص داد.

درجات مختلف واریکوسلی چه تاثیری بر روی باروری فرد دارد؟

پژوهش های مختلفی در زمینه ارتباط بین اندازه واریکوسل و درجه شدت آن (درجه 1، 2 یا 3) انجام شده اند و محققان هنوز هم در حال بررسی این موضوع هستند.

همچنین برخی از پژوهش ها پیرامون تاثیرات واریکوسل بر روی ناباروری در حال پیگیری هستند. پژوهش های قبلی که به سرانجام رسیدند، ارتباط و تاثیر انواع واریکوسل و درجات آن ها بر روی ناباروری در مردان را تا حدی ثابت کرده اند که از جمله آن ها می توان به تاثیر بر روی تعداد اسپرم، حرکت آن ها و کیفیت اسپرم اشاره داشت.

طبق اطلاعات کسب شده از این پژوهش ها و آزمایش اسپرم :

  • افزایش دما در کیسه بیضه ها که در نتیجه بیماری واریکوسل رخ می دهد منجر به کاهش تعداد اسپرم آقایان می شود.
  • واریکوسل می تواند منجر به تولید اسپرم آسیب دیده شده و ناحیه ای در بدن را ایجاد کند که اسپرم در آنجا باقی مانده و در نتیجه حرکتی نداشته باشد. در نتیجه حرکت اسپرم های آسیب دیده در این حالت به نسبت اسپرم سالم بسیار کمتر می شود.
  • در درجات بالای واریکوسل و شدت زیاد آن (واریکوسل درجه 3) کیفیت اسپرم پایین می آید.
  • تفاوت اصلی در کیفیت اسپرم آقایان در سه درجه مختلف واریکوسل این است که کسانی که به واریکوسل نوع سوم دچار هستند معمولا تعداد اسپرم کمتری داشته و تحرک اسپرم آن ها نیز به نسبت سایر آقایان کمتر می شود.

آمبولیزاسیون واریکوسل

روش های درمان

اگر می خواهید بدانید چگونه می توان بیماری واریکوسل را درمان کرد باید بگوییم که اتحادیه اورولوژی ایالات متحده آمریکا مراجعه به پزشک و درمان سریع واریکوسل را حتی برای کسانی که قصد بچه دار شدن ندارند توصیه می کند. این سازمان همچنین طی کردن مراحل درمانی برای کسانی که واریکوسل و رگ های ورم کرده آن ها قابل لمس است و یا پارامترهای اسپرم آن ها به نسبت سایر آقایان تغییر کرده است پیشنهاد می کند.

مطلب مرتبط: عمل واریکوسل

با این که راه های درمانی بدون جراحی نظیر آمبولیزه کردن واریکوسل وجود دارد، اما اورولوژیست ها معمولا برای درمان این بیماری به آقایان جراحی را پیشنهاد می کنند. پروسه آمبولیزه کردن واریکوسل معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و از تشعشعات رادیولوژی در این پروسه استفاده می گردد.

این روش درمان واریکوسل آنچنان تهاجمی و پر کار نیست و نیازی به باز کردن بافت ها با تیغ جراحی را ندارند و در نتیجه دوران نقاهت پس از آن نیز کوتاه است. آمار مربوط به درمان واریکوسل به روش آمبولیزه کردن نشان می دهد؛این روش در 90 درصد آقایان جوابگو است و دیگر نیازی به جراحی سنتی واریکوسل نخواهد بود.

از روش آمبولیزه کردن واریکوسل می توان برای درمان واریکوسل های بعدی پس از عمل جراحی نیز استفاده کرد تا دیگر نیازی به عمل های جراحی ثانوی و چند باره نباشد. یک پژوهش اخیرا نشان داده است که آمبولیزه کردن در 93 درصد از کیس های مختلف بیماری که واریکوسل پس از عمل دوباره بروز پیدا کرده بود، موفق بوده است.

طبق نتایج نهایی این پژوهش، مشکل 80 درصد از افراد مورد تحقیق پس از آمبولیزه کردن به طور کلی برطرف شده است و سایر افراد نیز بهبود نسبی را به لطف آن تجربه کرده اند. آمبولیزه کردن این مزیت را برای افراد داشت که نیمی از آن ها درد زیادی را حین انجام این درمان و پس از آن تجربه نکنند و بخشی از آن ها نیز درد کمتری را به نسبت روش سنتی داشته باشند.

آن دسته از افرادی که دچار بیماری واریکوسل هستند نباید درمان آن را به تعویق بیاندازند، حتی اگر قصد بچه دار شدن را ندارند. آزمایش و تست های ساده ای در این زمینه وجود دارد که به لطف آن ها پزشک متخصص می تواند نوع و درجه واریکوسل آقایان را مشخص کند و تصمیم بگیرد از کدام روش درمانی برای واریکوسل استفاده کند.

دکتر حسین کرمی متخصص واریکوسل

 

4.2/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام من سونوگرافی دادم واریکوسل گرید ۲ همراه با گسترش برخی پاکه های واریکوسل در طول اپیدیدیم و نیز ریفلاکس حدود 2sطی مانور و السالوا در سمت چپ و واریکوسل درجه ll-l در سمت راست مشهود است دارم این یعنی چی یعنی میتونم بچه دار بشم؟ لطفا راهنماییم کنید ممنون
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من واریکوسل دارم به قطر ap ریدی حداکثر ۴.۱mm
    هست تو کدوم از گرید ها قرار میگیره
    الان عمل کردم بازم درد دارم
  • تصویر کاربر سام شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام‌ اقای دکتر وقت بخیر خسته نباشید بیضیه سمت چپم مدتی هست از برج ۸ پارسال درد میکنه میشینم دردش کمتر میشه رفتم سونو گرافی گرفتم گفت یه توده هست الان باید چیکار کنم
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر چطور از روی آزمایش سونوگرافی نوع واریکوسل مشخص میشه آقای دکتر ؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید . من جواب آزمایش سونو رو براتون ارسال می کنم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر جان من سونوی رنگی با نگه داشتن تنفس انجام دادم و واریکوسل با قطر 2.4 میلی متر مشاهده شد و همزمان از اسپرم هم دادم فقط مورفولوژی 2 شده میخاییم برای تعیین جنسیت ای یو ای کنیم ،سوالم از خدمت شما اینه که باید واریکوسل رو عمل کنم من یا نیاز نیست لطفا راهنمایی کنید .به اورولوژیست مراجعه کردم میگن یا عمل کن واریکوسلتو یا ای وی اف کن
  • تصویر کاربر عبدالرحمن پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید. من مدت چهار ماه که به واریکوسل مبتلا شدم و سونوگرافی و تست اسپرم هم دادم آزمایش اسپرم نرمال بود ولی سونوگرافی واریکوسل ۲.۲ و ۲.۷ نشون داده همش درد دارم با یک دکتر متخصص هم صحبت کردم و ایشون گفتن که فقط سالانه من پیگیر سونوگرافی و آزمایش اسپرم باشم من تا حالا یعنی تو این ۴ ماه چهار بار آزمایش اسپرم دادم که توی پیوست هم براتون ارسال می کنم ممنون میشم اگه من رو راهنمایی کنید که من عمل بکنم یا نه آیا عمل نکردن من عوارضی داره ممنون دکتر از چه روشی اگه قرار باشه عمل بکنم اون رو عمل کنم عوارض عمل تا چه حدیه می‌ترسم وریدمو قطع کنند و همین موجب کوچک شدن بیضم بشه.از عوارضش خیلی میترسم.ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر ازمایش طبیعی بوده نیاز به کاری نیست سالانه ازمایش اسپرم انجام شه
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام.بنده ۵۰ ساله هستم و حدودا ۵ ساله که اقدام برای بچه دار شدن کردم ولی جوابی نگرفتم و مشخص شد که واریکوسل سمت چپ دارم.درشهریور۹۸عمل کردم و ۶ ماه بعد خانمم باردار شد که قلب بچه تشکیل نشد.وبعد از آن هم خبری نشد.تازه سونوگرافی دادم و گفتن واریکوسل دارم دوباره.میخاستم نظر شما رو بدونم.عکس سونو رو میفرستم خدمتتون.واینکه راهی برای باروری قبل از عمل نیست اگر نظرتو بر عمله.وهمچنین از ناحیه پایین شکم خیییلی درد دارم.ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      دو طرفه فتق دارین که بهتره عمل شه. آزمایش اسپرم جدید در مرکز رویان انجام شود
  • تصویر کاربر صادقی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    ایا درد واریکوسل فقط در بیضه است یا در نواحی خط پا به طرف کمر هم وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونه در کشاله ران هم باشه
  • تصویر کاربر هیمن چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    تا چند روز بعد از عمل واریکوسل ورم بیضه از بین می‌ره
    چه کاری باید انجام دهیم که ورم کمتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      به مرور کمتر میشود ، هنگام دراز کشیدن دستمال یا حوله ای زیر بیضه بگذارید
  • تصویر کاربر دارابی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 32سالمه یه سال قبل سنگ ده میلی سنگ شکن کر م حدود دماه سونوگرافی وپدادم 6میلی بوده رفتم پیش متخصص چهار بار میگه خودش میافته ولی بعضی موقع بیضه سمت راستم کمی درد حتی پهلوهام هم درد میکنن ولی درد کمی بعد از خون ریزی شدید ادرار دارم انگار کاملا خون میاد تقریبا طول یه سال پنج شش بار اتفاق افتاده لطفا بگین چیگار کنم ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما سی تی اسکن شکم و لگن انجام دهید جهت بررسی دقیق تر سنگ . ممکن است سنگ در حالب گیر کرده باشد
درحال دریافت اطلاعات