آیا جراحی نکردن واریکوسل عوارضی دارد؟

در ابتلا به واریکوسل مواردی وجود دارند که نیازی به درمان ندارند. اما در صورت تجربه درد، آتروفی بیضه یا ناباروری در اثر واریکوسل، ممکن است فرد مبتلا، مایل به در نظر گرفتن درمان واریکوسل باشد. جراحی نکردن واریکوسل دارای عوارضی است که در این مقاله به این موضوع اشاره شده است.


ناباروری مردان عامل بیش از نیمی از مشکلات باروری در زوج هایی است که تمایل به باردار شدن دارند. در بسیاری از این موارد مشکل کم بودن تعداد اسپرم ها در اثر بیماری واریکوسل است.

افراد اغلب، ناباروری در مردان را با بالا بودن دمای کیسه بیضه یا پایین بودن سطح تستوسترون ارتباط می دهند. این موارد دلایلی رایج هستند اما واریکوسل اغلب ریشه هر دوی این مشکلات می باشد.

تخمین زده می شود که 15 درصد مردان مبتلا به واریکوسل بوده که 40 از مردان مبتلا به مشکلات باروری را نیز شامل می شوند. در صورت ابتلا به واریکوسل، فرد باید از عواقب عدم درمان خود مطلع شود.

عوارض جراحی نکردن واریکوسل

در صورت جراحی نکردن واریکوسل، امکان دارد بیضه ای که به واریکوسل ابتلا دارد آسیب ببیند. در حدود 85 درصد مردان، واریکوسل در بیضه چپ بروز می دهد.

واریکوسل می تواند سبب آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود. علت بروز این پدیده مشخص نیست اما با این حال، واریکوسل یک واریس وریدی در بیضه ها می باشد. این واریس همانند واریسی است که افراد بسیاری در پا های خود به آن ابتلا می یابند.

واریکوسل نیز همانند واریس ورید های پا با عملکرد نامناسب دریچه ها ارتباط دارد. ورید ها خون را جهت دریافت اکسیژن به سمت قلب می برند؛ اما برای انجام این کار باید بر نیروی جاذبه غلبه کنند.

مطلب مرتبط: کاهش اسپرم بعد از عمل واریکوسل

برای کمک به این فرایند، ورید ها دریچه هایی متصل بر دیواره های خود دارند که در صورت نیاز باز و بسته می شوند. هنگامی که دیواره ورید جهت بالا راندن خون منقبض می گردد، این دریچه ها باز می شوند. پس از اینکه این ماهیچه ها به حالت استراحت درآمدند، دریچه ها جهت جلوگیری از بازگشت جریان خون بسته می شوند.

با گذشت زمان ممکن است این دریچه ها به حالت عادی باز یا بسته نشده و تجمع خون را سبب شوند. با اینکه این اختلال می تواند در اثر دلایل بسیاری ایجاد شود اما یکی از پیامد های افزایش سن نیز می باشد.

همزمان با افزایش سن، دیواره ورید ها مقداری از حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. ضعف در دیواره ورید ها به این معنی است که فشار کمتری بر روی دریچه وارد شده، دریچه ها به طور کامل بسته نشده و خون در بین انقباضات عضلانی تجمع می یابد. تجمع خون در اطراف بیضه فشار را افزایش داده که آن نیز می تواند سبب کوچک شدن بیضه گردد.

مطلب مرتبط: واریکوسل گرید3 (شدید)

ناباروری یکی دیگر از احتمالات قوی برای افرادی است که جراحی نکردن واریکوسل را در پیش میگیرند. عدم درمان واریکوسل وریدهای بزرگ می تواند سبب افزایش بیش از حد دما شود.

این افزایش دما بر روی تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم ها اثر می گذارد. مردانی که نابارور بوده و مبتلا به واریکوسل شناخته می شوند اغلب سطوح پایینی از تستوسترون نیز دارند. شواهد بالینی از این فرضیه حمایت می کند که این پدیده در اثر آسیب دیدن سلول های تولید کننده تستوسترون به وجود می آید.

نام دیگر چنین سلول هایی ((سلول های لیدیگ)) می باشد. مردانی که درمان واریکوسل دریافت می کنند، افزایشی را در سطح تستوسترون خود مشاهده می کنند؛ زیرا سلول های لیدیگ بار دیگر عملکرد مناسب خود را بدست آورده اند.

راه های درمان واریکوسل

در صورتی که فرد، ناباروری مرتبط با واریکوسل یا علائمی دیگر را تجربه کند؛ باید بداند که درمانی برای او وجود دارد. آمبولیزاسیون کم تهاجم واریکوسل تاثیری یکسان با روش هایی مثل مسدود کردن (لیگاسیون) به روش جراحی داشته و میزان موفقیت آن 90 درصد است. آمبولیزاسیون واریکوسل به صورت سرپایی انجام می شود. به همین دلیل نیز دوره ای کوتاه تر داشته و نیازی به بستری شدن ندارد.

مطلب مرتبط: جراحی واریکوسل

دکتر حسین کرمی متخصص واریکوسل

4.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر،من ۳۱ سالمه و واریکوسل سمت چپ رو ازبچگی داستم طوری که برای رفتن به سربازی منو معاف ازرزم کردن،پنج ساله ازدواج کردم و بچه هم دارم ولی الان حدود چهار ماهه بیضه سمت چپ روز به روز بزرگتر وسفت ترمیشه طوری که الان شبها نمیتونم بخوابم ودرد ازبیضه به سمت پهلو وسپس کمر ونوک انگشت پای چپم میزنه آیا در اصرع وقت احتیاج به عمل هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی جدید انجام شود
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    دکتر جان من ۲۷ سالمه ۳ساله متاهل شدم سال ۹۴ برای خدمت سربازی متوجه شدم واریکوسل نوع ۳ دارم به پزشک مراجعه کردم بعد از انجام ازمایش متوجه شدم ازو اسپرم هستم دکتر از ۲ طرف بیضه هام نمونه برداری کرد که نتیجه ای نداشت و گفتن درمان نداره الان خواستم راهنمایم کنید ایا با گذشت ۵سال شانسی برای درمان دارم باتوجه ب بالا رفتن سطح علم پزشکی درضمن عمل واریکوسل انجام ندم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر با نتیجه ی بیوپسی گفتن راهی نیست ، پس نمیشه کاری کرد
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    اقا دکتر من احساس میکنم واریکوسل دارم وای ن هیچ دردی دارم ن هیچ مشکل دیگه سنم ۱۷ ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر ش.خ شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من رفتم سونگرافی دادم هم واریکسل دارم هم فطق شکم ایا نیازی به عمل دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      فتقتون باید عمل شه ، واریکوسل بر حسب آزمایش اسپرمتون گفته میشه که عمل میخواد یا نه
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    باسلام من ۳۸سالمه متاهل و بچه دارم . الان متوجه شدم واریکوسل بیضه چپ دارم دردش خفیف هست .سونوگرافی رفتم گفتند واریکوسل شدید هست .اگه جراحی و درمانش نکنم آیا مشکلی برایم پیش میاره .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش اسپرم انجام دهید
  • تصویر کاربر abolfazl جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من به واریکوسل گرید دو دارم سمت چپ بیضم ک الان گاهن بخاطر سرکار رفتن درد میگیره میخاستم بدونم من هم بیمه تکمیلی اسیا هم تامین اجتماعی دارم هزینش چقد در میاد بعد اگ‌اوله فروردین عمل کنم تا بعده سیزده میتونم‌کار کنم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس گرفته شود
  • تصویر کاربر Sani چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر ما ۵ سال که ازدواج کردیم و حدودا اوایل امسال باردار شدم که توی ۸ هفتگی بدلیل نداشتن قلب سقط طبیعی شد. الان سه ماه هست که اقدام کردیم و نتیجه نگرفتیم . همسرم ازمایش اسپرم دادن که موفولوژی ۲۴ درصد بود و دکتر ارولوژی که رفتیم گفتن واریکوسل دارند. سونوگرافی بیضه هم انجام دادیم و مشخص شد واریکوسل  دو طرفه هست . دکتر ارولوژی با دیدن سونو و معاینه بدون انجام هیچ ازمایش دیگه  گفتن باید عمل بشه . شما ازمایش و سونوی همسرم رو نگاه کنین و ببینین واقعا باید عمل بشن؟ یا امکانش هست با داروهای تقویتی بهبود پیدا کنن و بچه دار شیم.
    و اینکه سقط جنین ربطی به واریکوسل داره؟ 
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا نیاز به عمل نیست ، یک سال فرصت دهید. پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت استفاده کنید
    2. تصویر کاربر Sani دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. اقای دکتر پاسخ شما برای من نشان نمیده .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا نیازی به عمل نیست ، از پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت استفاده کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بیمار چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام من واریس پای چپ داشتم عمل کردم. سمت راست هم واریس دارم. الان تشخیص واریکوسل سمت راست گرید 1 به 2دارم. آیا نیاز به عمل هست؟ واریکوسل راست نادر و دلیلش توموره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      واریکوسل اگر فقط راست باشد نیاز له بررسی بیشتری دارد. در ضمن آزمایش اسپرم انجام دهید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام
    من یکسال ازدواج کردم برای بچه دار شدن اقدام کردم که واریکوسل شدید بیضه چب دارم و ازمایش اسپرم دادم اسپرم صفر هست ایا اگه عمل انجام بدم اسپرم بر میگرده حالت نرمال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر Poriya جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز
    من سونوگرافی رفتم
    نشون دکتر متخصص دادم گفت باید عمل کنی باردار نمیکنه اسپرمات
    من بهش گفتم مشکلم اینکه آلتم راست نمیشه
    درحالی که متوجه شدم معدم ویروس داره و باعث پریدن حس شهوت میشد
    الان خانمم بارداره.هنوز واریکوسل دارم
    راه درمان دیگ ای نداره جز عمل؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، اگر بچه دار شدید نیاز به عمل نداره
درحال دریافت اطلاعات