آیا جراحی نکردن واریکوسل عوارضی دارد؟

در ابتلا به واریکوسل مواردی وجود دارند که نیازی به درمان ندارند. اما در صورت تجربه درد، آتروفی بیضه یا ناباروری در اثر واریکوسل، ممکن است فرد مبتلا، مایل به در نظر گرفتن درمان واریکوسل باشد. جراحی نکردن واریکوسل دارای عوارضی است که در این مقاله به این موضوع اشاره شده است.


ناباروری مردان عامل بیش از نیمی از مشکلات باروری در زوج هایی است که تمایل به باردار شدن دارند. در بسیاری از این موارد مشکل کم بودن تعداد اسپرم ها در اثر بیماری واریکوسل است.

افراد اغلب، ناباروری در مردان را با بالا بودن دمای کیسه بیضه یا پایین بودن سطح تستوسترون ارتباط می دهند. این موارد دلایلی رایج هستند اما واریکوسل اغلب ریشه هر دوی این مشکلات می باشد.

تخمین زده می شود که 15 درصد مردان مبتلا به واریکوسل بوده که 40 از مردان مبتلا به مشکلات باروری را نیز شامل می شوند. در صورت ابتلا به واریکوسل، فرد باید از عواقب عدم درمان خود مطلع شود.

عوارض جراحی نکردن واریکوسل

در صورت جراحی نکردن واریکوسل، امکان دارد بیضه ای که به واریکوسل ابتلا دارد آسیب ببیند. در حدود 85 درصد مردان، واریکوسل در بیضه چپ بروز می دهد.

واریکوسل می تواند سبب آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود. علت بروز این پدیده مشخص نیست اما با این حال، واریکوسل یک واریس وریدی در بیضه ها می باشد. این واریس همانند واریسی است که افراد بسیاری در پا های خود به آن ابتلا می یابند.

واریکوسل نیز همانند واریس ورید های پا با عملکرد نامناسب دریچه ها ارتباط دارد. ورید ها خون را جهت دریافت اکسیژن به سمت قلب می برند؛ اما برای انجام این کار باید بر نیروی جاذبه غلبه کنند.

مطلب مرتبط: کاهش اسپرم بعد از عمل واریکوسل

برای کمک به این فرایند، ورید ها دریچه هایی متصل بر دیواره های خود دارند که در صورت نیاز باز و بسته می شوند. هنگامی که دیواره ورید جهت بالا راندن خون منقبض می گردد، این دریچه ها باز می شوند. پس از اینکه این ماهیچه ها به حالت استراحت درآمدند، دریچه ها جهت جلوگیری از بازگشت جریان خون بسته می شوند.

با گذشت زمان ممکن است این دریچه ها به حالت عادی باز یا بسته نشده و تجمع خون را سبب شوند. با اینکه این اختلال می تواند در اثر دلایل بسیاری ایجاد شود اما یکی از پیامد های افزایش سن نیز می باشد.

همزمان با افزایش سن، دیواره ورید ها مقداری از حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. ضعف در دیواره ورید ها به این معنی است که فشار کمتری بر روی دریچه وارد شده، دریچه ها به طور کامل بسته نشده و خون در بین انقباضات عضلانی تجمع می یابد. تجمع خون در اطراف بیضه فشار را افزایش داده که آن نیز می تواند سبب کوچک شدن بیضه گردد.

مطلب مرتبط: واریکوسل گرید3 (شدید)

ناباروری یکی دیگر از احتمالات قوی برای افرادی است که جراحی نکردن واریکوسل را در پیش میگیرند. عدم درمان واریکوسل وریدهای بزرگ می تواند سبب افزایش بیش از حد دما شود.

این افزایش دما بر روی تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم ها اثر می گذارد. مردانی که نابارور بوده و مبتلا به واریکوسل شناخته می شوند اغلب سطوح پایینی از تستوسترون نیز دارند. شواهد بالینی از این فرضیه حمایت می کند که این پدیده در اثر آسیب دیدن سلول های تولید کننده تستوسترون به وجود می آید.

نام دیگر چنین سلول هایی ((سلول های لیدیگ)) می باشد. مردانی که درمان واریکوسل دریافت می کنند، افزایشی را در سطح تستوسترون خود مشاهده می کنند؛ زیرا سلول های لیدیگ بار دیگر عملکرد مناسب خود را بدست آورده اند.

راه های درمان واریکوسل

در صورتی که فرد، ناباروری مرتبط با واریکوسل یا علائمی دیگر را تجربه کند؛ باید بداند که درمانی برای او وجود دارد. آمبولیزاسیون کم تهاجم واریکوسل تاثیری یکسان با روش هایی مثل مسدود کردن (لیگاسیون) به روش جراحی داشته و میزان موفقیت آن 90 درصد است. آمبولیزاسیون واریکوسل به صورت سرپایی انجام می شود. به همین دلیل نیز دوره ای کوتاه تر داشته و نیازی به بستری شدن ندارد.

مطلب مرتبط: جراحی واریکوسل

دکتر حسین کرمی متخصص واریکوسل

4.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی
    همسرم واریکوسل گرید سه دارن .من با اولین اقدام باردار شدم ولی جنین از هفته 6 رشد نکرد و مجبور شدم سقط کنم.الان همه دکترا به همسرم گفتن عمل،ولی من چون با اولین اقدام باردار شدم و اینکه شنیدم بعضیا با عمل وضعشون بدتر میشه خواستم راهنمایی بگیرم آیا بار دیگه اقدام داشته باشیم یا اینکه حتما همسرم عمل بشه و بعد اقدام صورت بگیره؟
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده نزدیک ۵۰ روز میشه عمل واریکوسل گرید ۳ سمت چپ کردم اوایل فقط بیضه درد میکرد ولی الان جای عمل هم درد میکنه یعنی ممکن هست بخیه از داخل باز شده باشه چند روز اخیر کار سنگین انجام دادم میترسم
  • تصویر کاربر ناشناس شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۷ سالمع واریکوسل دارم احتمال دارع بیضه کوچیک تر بشه یا اگر عمل کنم یعنی نابارور نیشم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وعرض خسته نباشید
    آقای دکتر من واریکوسل گرید ۳ دارم
    که یک ساله عمل نکردم و می خوام عمل کنم می خواستم بدنم اگه عمل کنم خوب می شم یا نه
    ممنون می شم که کمکم کنید
  • تصویر کاربر صدرا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    بنده ۴۲ سالمه و دارای دو فرزند ، درد در ناحیه بیضه چپ داشتم و با مراجعه به دکتر و انجام معاینات و سونوگرافی تشخیص واریکوسل برا بیضه چپ گرید ۲ و راست گرید ۱ دادن ، دردم به صورت خفیف هستش
    میخام بدونم عمل کنم یا نه و اگه عمل نکنم عوارضی داره یا خیر ، ممنون میشم راهنمایی کنید
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من واریکوسل گرید دو دارم در سمت چپ و ازمایش اسپرم دادم همه چیش خوب الا حرکت اسپرم ایا باید حتما عمل کنم اخ هیچ دردی ندارم
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۱ سالمه کارم حراست روزی ۱۰ ساعت سرپام.سونو دادم واریکوسل دو طرفه گرید ۲ دارم و سر هر بیضه کیستیک دارم یکیش ۱۴ میل یکیش ۷ میل .آزمایش اسپرم خوب بود..به نظر شما عمل کنم؟ راه دیگ ای هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در صورت اسپرم نرمال نیاز به عمل نیست کیست ها رو باید هر ۳ ماه سونوگرافی کنید و در صورت افزایش سایز یا درد باید جراحی بشه
  • تصویر کاربر بدشانس چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز من ۴۰ سال دارم ۷ سال پیش بعلت ناباروری واریکوسل داشتم و عمل کردم و و همان سال صاحب یک بچه شدیم ولی الان متوجه شدم در ناحیه بیضه چپ گه گاهی درد دارم سونوگرافی گرفتم و گفتند که دوباره دارای واریکوسل در هر دو ناحیه هستم آزمایش اسپرم هم دادم هم تعداد و هم حرکت cont و motelity زیر یک نزدیک یک دهم می‌باشد بسیار ناراحت کننده س از طرفی می‌خوایم دوباره صاحب بچه بشیم چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه شوید ، ازمایش اسپرم در مرکز رویان تکرار شود
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر بنده مجرد هستم و دکتر با معاینه واریکوسل گرید ۳ رو در بیضه سمت چپ تشخیص دادن و سونوگرافی هم تایید کرده آزمایش تعداد اسپرمم ۱۰ هست.میخواستم ببینم باید عمل بشم یا لازم نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس ازمایش اسپرم را برام بفرستید اینجا
  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    امکان داره واریکوسل باعث زود انزالی یا کوچیکی الت بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات