4 داروی اصلی در درمان ناباروری زنان

امروزه ناباروری در زنان به یکی از عوامل اصلی طلاق تبدیل شده است. سریع ترین راه‌حل این مشکل، داروهای درمان ناباروری در زنان هستند، در مقاله زیر ۴ دارو از اصلی ترین و مهم ترین داروهای ناباروری زنان را آورده‌ایم.

داروهای باروری زنان چگونه عمل می کنند؟

درمان ناباروری زنان

برای خیلی از زوج هایی که در بارداری مشکل دارند، داروهای باروری اولین قدم درمانی محسوب میشوند. عملکرد داروهای باروری افزایش هورمون خاصی در بدن میباشد که به بلوغ و آزاد سازی یک یا تعداد بیشتری تخمک در هر ماه (تخمک گذاری) کمک میکنند. اگر تخمک گذاری شما به ندرت یا نامنظم باشد، داروهای باروری میتوانند به شما کمک کنند. همچنین داروهای باروری یکی از اجزای مرتبط با درمان باروری در روش هایی مانند IVF میباشند.

بعضی از داروهای ناباروری زنان به این دلیل در درمان IVF استفاده میشوند که رشد و آزادسازی تخمک را از تخمدان ها کنترل می‌کنند که این موضوع میتواند شانس موفقیت درمان را افزایش دهد.

خیلی از داروهای ناباروری زنان برای دهه ها بدون خطر و با موفقیت خوبی استفاده شده اند. اما بعضی از آن ها میتوانند سبب عوارض جانبی شدیدی شوند، مانند سندرم بیش تحریکی تخمدان (OHSS)، یا افزایش شانس بارداری چند قلویی. شما میتوانید علاقه ی خود به فرزند دار شدن و احتمال عوارض جانبی و بارداری دو قلو یا بیشتر را در نظر بگیرید. این موضوع را در نظر داشته باشید که نظارت توسط یک متخصص باروری با استفاده از سونوگرافی به طور ویژه ای این خطرات را کاهش میدهد.

متداول ترین داروهای ناباروری زنان چه هستند؟

متداول ترین داروهای ناباروری زنان شامل موارد زیر هستند:

  • کلومیفن سیرات
  • متفورمین هیدروکلراید
  • گونادوتروپین ها
  • آگونیست های دوپامین

همه ی این دارو ها به تخمک گذاری کمک میکنند، اما این که به درستی کدام دارو برای شما مناسب است به این بستگی دارد که چرا شما در تخمک گذاری و بارداری مشکل دارید، و همچنین این دارو ها به عنوان بخشی از اجزای مرتبط با درمان باروری در روش هایی مانند IVF میباشند.

کلومیفن سیرات

داروهای ناباروری زنان

کلومیفن سیرات اثر استروژن در مغز شما را مسدود میکند. این اثر مسدود کننده ای بدن شما را فریب میدهد تا دو هورمون دیگری که برای تخمک گذاری ضروری هستند را بالاتر ببرد. این دو هورمون:

  • هورمون تحریک کننده ی فولیکولی (FSH)
  • هورمون لوتئینه کننده (LH)

FSH باعث میشود که تخمک درون تخمدان شما بالغ شود و آماده ی آزاد سازی باشد.

LH محرکی برای آزاد سازی یک یا تعداد بیشتری تخمک از تخمدان های شما میباشد. بعد از آن تخمک یا تخمک ها به سمت لوله های فالوپ پایین می آیند، جایی که قرار است با اسپرم بارور شوند.

معمولا شما کلومیفن را در پنج روز ابتدایی سیکلتان و به مدت شش ماه به صورت قرص مصرف میکنید. نام های تجاری این دارو شامل کلومیفن و کلومید میباشد.

متفورمین هیدروکلراید

داروهای ناباروری زنان

یکی از راه های درمان ناباروری استفاده از متفورمین هیدروکلراید میباشد. متفورمین هیدروکلراید دارویی است که حساسیت بدن را به هورمون انسولین افزایش میدهد. این دارو یکی از درمان های دیابت می‌باشد، همچنین میتواند برای درمان مشکلات تخمدان در خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند استفاده شود (PCOS).

این دارو به عنوان یکی از داروهای ناباروری زنان مخصوصا برای خانم های مبتلا به PCOS و چاق مفید میباشد، زیرا احتمال بیشتری دارد که آن ها در میزان هورمون انسولین مشکل داشته باشند. همچنین این دارو در ترکیب با کلومیفن مفید میباشد، به خصوص برای خانم هایی که به استفاده ی تنها از داروی کلومیفن مقاومت نشان داده اند.

شما داروی متفورمین را روزانه و با اندازه های متفاوت مصرف خواهید کرد. عملکرد این دارو با کاهش میزان انسولین در گردش خون میباشد. این کار به نوبه ی خود میتواند تعادل بین تستوسترون و مقدار استروژن را به حالت ابتدایی خود بازگرداند و به تخمک گذاری طبیعی بدن کمک کند. ممکن است متفورمین را با نام تجاری کلوکوفاژ مصرف کنید.

گونادوتروپین ها

داروهای ناباروری زنان

هورمون LH و FSH دو نوع گونادوتروپین هستند. LH و FSH به صورت مستقیم تخمدان شما را برای تولید و بلوغ تخمک ها تحریک میکنند. گونادوتروپین ها برای خانم هایی که دارای PCOS بوده و به دیگر دارو ها پاسخی نداده اند و همچنین برای خانم هایی که میخواهند IVF انجام دهند استفاده میشوند.

شما میتوانید LH و FSH را در دوره های تزریقی 10 تا 12 روزه استفاده کنید. این تزریق تخمدان شما را برای شروع رشد و بلوغ فولیکول های تخمک آماده میکند. تزریق گونادوتروپین با تزریق نهایی هورمون دیگری به نام hCG ادامه پیدا میکند.

hCG باعث بلوغ تخمک(ها) در تخمدان میشود که فقط رشد کرده اند. تخمک یا تخمک های بالغ یا در خود بدن شما آزاد میشوند یا با یک عمل سرپایی برای IVF از بدن شما خارج خواهند شد. هورمون LH فولیکول را برای آزادسازی تخمک تحریک میکند. هورمون hCG فولیکول را در شرایط مناسبت نگهداری میکند تا یک تخمک بالغ آزاد کند و پروژسترونی که برای کمک به حفظ بارداری ضروری است را تولید میکند.

نام های تجاری مختلفی برای گونادوتروپین وجود دارد:

  • مریونال و منوپور دارای که FSH و LH هستند
  • بمفولا، فوستامین، گونال اف، پرگووریس و پروگون که فقط حاوی FSH هستند
  • چاراگون، اویترل و پریگنیل که دارای hCG هستند

آگونیست های دوپامین

داروهای ناباروری زنان

بروموکریپتین و کابرگولین هردو آگونیست های دوپامینی هستند که برای تصحیح عدم تعادل هورمونی که موجب افزایش هورمون پرولاکتین میشود، استفاده میشوند. مقدار بالای هورمون پرولاکتین از تولید استروژن در تخمدان شما و همچنین آزادسازی ماهانه ی تخمک جلوگیری میکند. این دارو ها گیرنده های دوپامین در مغز شما را تحریک میکنند و ترشح پرولاکتین از هیپوفیز شما را سرکوب میکنند.

اگر مقدار پرولاکتین در بدن شما بالا باید ممکن است داروهای بروموکریپتین و کابرگولین برای شما مفید باشند. مقدار خیلی زیاد هورمون پرولاکتین میزان هورمون استروژن را کاهش میدهد که به نوبه ی خود باعث اختلال تخمک گذاری و اشکال در بارداری میشود.

همچنین هنگامی که این داروها در IVF استفاده میشوند، کابرگولین میتواند خطر سندرم بیش تحریکی تخمدان (OHSS) را کاهش دهد بدون این که روی احتمال باروری و چند قلو زایی شما تاثیری داشته باشد.

شما معمولا این دارو را به صورت قرص بلعیدنی استفاده میکنید. نام تجاری بروموکریپتین پارلودل و نام تجاری کابرگولین دوستینکسمیباشد.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری  در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
2.5/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nastaran شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام .من روز ۱۳ پریودم عمل آی یو آی رو انجام دادم هنگام ورود سرنگ مخصوص دکتر متوجه شد که دهانه رحمم بسته است خواست با میل مخصوص آهنی دهانه را باز کنه که تلاشش بی فایده بود .بعد همانگونه مایع منی را وارد واژنم کرد .
    آیا اسپرم از رحم وارد نشه مگر امکان حامله شدن است این عمل صحیح انجام شده یا دکتر نخواسته تا من ناراحت شوم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات