عود واریکوسل بعد از عمل جراحی واریکوسل

این که متوجه شوید دچار عود واریکوسل بعد از عمل شده اید؛ بسیار ناراحت کننده است. شما جراحی، داروی بی هوشی، دوران نقاهت طولانی، هزینه عمل و درد را به این امید تحمل کرده اید که در نهایت مشکل برطرف شده و بیماری بهبود یابد.

اگر اکنون بدون مشکلاتی همچون درد، ناباروری و کاهش تستوسترون در حال ادامه دادن به زندگی عادی خود هستید، پس می توان گفت به هدف خود رسیده اید و مشکل برطرف شده است. اما اگر واریکوسل برگشت چه کنیم؟


احتمال عود واریکوسل چقدر است؟

واقعیت این است که از هر 10 مردی که جراحی واریکوسل انجام می دهند، یک نفر دچار بازگشت واریکوسل خواهد شد. این آمار در تمام انواع جراحی های انجام شده، یعنی جراحی باز، جراحی میکروسکوپی یا جراحی لاپاراسکوپی، یکسان خواهد بود. علاوه بر این، آمار نشان می دهد که در 15 درصد از مردانی که جراحی واریکوسل انجام داده اند درد کاملا تسکین نیافته است.

عوارض جراحی مجدد واریکوسل

  • بستری شدن در بیمارستان.
  • دو هفته دوره نقاهت.
  • چهار هفته دوره بهبودی قبل از توانایی برقراری مجدد روابط جنسی.
  • زخم بیشتر.
  • احتمال بازگشت مجدد واریکوسل حتی پس از جراحی دوم.

مطلب مرتبط: ارضا شدن بعد از عمل واریکوسل

مطلب مرتبط: عمل میکروسرجری واریکوسل

درمان عود واریکوسل بعد از عمل

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی مجدد برای درمان واریکوسل، باید بدانید که روشی کمتر تهاجمی به نام آمبولیزاسیون واریکوسل ،برای درمان واریکوسل بدون جراحی وجود دارد و می توان برای درمان عود واریکوسل بعد از عمل از آن استفاده کرد. این روش به صورت سرپایی انجام شده و مزیت هایی نسبت به جراحی دارد.

برخی از مزیت های آمبولیزاسیون واریکوسل عبارتند از:

  • بهبود بیمار پس از دو روز.
  • توان برقراری رابطه جنسی تنها پس از دو هفته.
  • عدم استفاده از داروی بی هوشی.
  • شانس موفقیت 90 درصدی.
  • هزینه کمتر.
  • نبود جای زخم.

آمبولیزاسیون واریکوسل

در تمام روش هایی که برای درمان واریکوسل مورد استفاده قرار می گیرند، درد و ناراحتی بلافاصله تسکین می یابد. ممکن است در مردانی که در اثر واریکوسل به ناباروری مبتلا شده اند، درمان بتواند سطح تستوسترون را به حد طبیعی رسانده و تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

با این حال، زمانی که درصد موفقیت و دوران نقاهت روش های مختلف را بررسی کنیم خواهیم دید بین روش های درمانی مختلف تفاوت های مشخصی وجود دارد.

میزان مراقبت های پس از عمل برای مردانی که جراحی انجام می دهند با مردانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند متفاوت است. مردانی که جراحی انجام می دهند باید محل جراحی را خشک نگه دارند تا زمانی که زخم کاملا بهبود یابد و سپس پانسمان از روی محل برداشته شده (پس از دو هفته) و بیمار بین یک تا دو هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.

بیمارانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند تنها پس از چند روز می توانند فعالیت های روزمره خود را دوباره انجام دهند.

مطالعات انجام شده نشان می دهند استفاده از آمبولیزاسیون برای درمان افراد مبتلا به بازگشت واریکوسل پس از جراحی کاملا موثر خواهد بود.

مطلب مرتبط: درمان واریکوسل خفیف 

آمبولیزاسیون واریکوسل

یک رادیولوژیست مداخله ای عمل آمبولیزاسیون را انجام می دهد. رادیولوژیست یک برش در پوست ایجاد کرده و یک کاتتر کوچک را از راه این برش وارد رگ (در اکثر موارد رگ کشاله ران) می کند. سپس این کاتتر برای وارد کردن فنرهای فلزی و یا یک عامل اسکلروز کننده (مسدود کننده) در رگ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

این کار باعث انسداد رگ های خراب شده و خون به سمت رگ های سالم و دستگاه گردش خون باز می گردد. بازگشت جریان طبیعی خون باعث رفع دیگر مشکلات ناشی از واریکوسل می شود. تستوسترون به سطح طبیعی خود بازگشته و مقدار و کیفیت اسپرم بهبود می یابد اما کسب این نتیجه ها به سه تا چهار ماه زمان نیاز دارد.

آمبولیزاسیون خطر کمتری نسبت به جراحی دارد. هرگاه وسیله ای از راه پوست وارد بدن شود احتمال عفونت هم وجود دارد اما انجمن رادیوژیست های مداخله ای اصرار دارند که با یک برش کوچک، مانند برشی که برای آمبولیزاسیون ایجاد می شود احتمال عفونت وجود ندارد یا بسیار کم است. طبق آمار موجود، در جراحی احتمال عفونت بیشتر است زیرا یک برش بزرگ در کشاله ران ایجاد می شود.

خطرات آمبولیزاسیون

  • احتمال واکنش حساسیتی نسبت به مواد آمبولیزه کننده
  • احتمال حساسیت به ماده کنتراست که برای مشاهده رگ ها استفاده می شود.
  • احتمال ضعیف حرکت ماده آمبولیزاسیون به دیگر قسمت های بدن.

طبق گفته موسسه ملی سلامت، مشکلات جانبی حاصل از آمبولیزاسیون زیاد شیوع نداشته و جدی نیستند. در مردانی که به بازگشت واریکوسل پس از جراحی مبتلا می شوند، آمبولیزاسیون یک روش درمانی کمتر تهاجمی، راحت و موفقیت آمیز است. آمبولیزاسیون روشی نسبتا بدون درد برای درمان واریکوسل بوده و موفقیت طولانی مدت به همراه خواهد داشت.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی واریکوسل در مردان

3.4/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نوید دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دو هفتس عمل واریکوسل کردم البته فقط سمت چپ و واریکوسلم گرید ۳ بود در سمت چپ و خفیف در راست جای عملم هنوز باد داره و رگهای ورم کرده موجود در بیضم هنوزم هست و حس میکنم بیضم چپم کوچکتر شده به نظر شما عود کرده دوباره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      بایستی معاینه شوید جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من 4روزبعدعمل نزدیکی داشتم مشکلی پیش نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بهتر از است تا یک هفته فعالیت نداشته باشید.جای نگرانی خیلی ندارد

  • تصویر کاربر آرمان سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام ، آقای دکتر من واریکوسل گرید 3 خیلی شدید داشتم ، آزمایش اسپرمم کاملا طبیعی بود ، اما به خاطر درد و ناراحتی 2 هفته پیش عمل کردم (میکرو سرجری) ، اما بعد از 2 هفته همچنان توده در بیضه وجود داره ، میخواستم بدونم چقدر طول میکشه این توده و رگها از بین بره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      توده که نباید وجود داشته باشد.ولی عروق آن جذبش طول میکشدو مقداری از آن باقی میماند

  • تصویر کاربر ع.ب جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام.من مدت ۲ هفتس عمل لاپاراسکوپی واریکوسل انجام دادم . اما موردی که منو نگران کرده درد بیضه هامه.با قبل از از عمل هیچ فرقی نکرده حتی بیشترم شده .اینم بگم که متاهل هستم و به خاطر سقط جنین ک نطفه ضعیف عمل می کرد مجبور به لاپارسکوپی شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.درد بعد عمل جراحی واریکوسل در بهترین حالت تنها ۵۰ درصد بهبود می یابد و بیشتر جهت امر ناباروری انجام می‌شود.جهت درد می‌توانید از مسکن ها استفاده بفرمایید

  • تصویر کاربر سامان شنبه ۳۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    درود،خسته نباشید دکتر،بنده اوایل سال 89دچار بیماری واریکسل شدم و پزشک از ناحیه چپ بنده را جراحی کرد و به مراتب طی 6ماه اول بعد عمل بهبود پیدا کردم و خوشبختانه صاحب یک فرزند شدم،الان مدت دو سال هست که دوباره آسپرم من زرد رنگ و ژله ای هستش و درضمن حس جنسی در من خیلی کم شده و در اعصاب و روان من هم تاثیر گذاشته،در این مدت به دکت مراجعه نکردم لطفا یه توضیح مختصر بدید و بگسد که بنده باید چیکار کنم ممنونم،درضمن مدت دو سال هست که در ایران نیستم و راهنمایی کنید که اگر نیاز به مراجعه به دکتر هست پیش چه دکتری برم یعنی تخصصش باید چی باشه ممنون،فراموش کردم که در عرض 6 ماه دو بار رابطه جنسی داشتم با خانمم و هر دو بار بعد رابطه خانمم فورا عفونت پیدا کرده سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      حتما بیایید بررسی کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر د.ب جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    دکتر بنده ۲۵ ساله و مجرد هستم و فکر کنم ۳ سالی میشه واریکوسل حالا یا دو یا سه دارم چون کاملا مشخص هست و دلیل اینکه دقیق نمی‌دونم چون به دکتر به خاطر مسایل مختلف مراجعه نکرده‌ام.و ترس از عقیم شدن دارم و از عمل جراحی هم میترسم. و اینکه مقدار منی هم که از من خارج میشه نسبت به قبل خیلی خیلی کم شده و خیلی غلیظ هم نیست و آبکی هست. و اینکه جهش هم مثل قبل نیست. آیا ممکنه عقیم شده باشم؟چون خیلی خیلی مقدار منی کم شده.
    دکتر تو رو خدا جواب بدید.و یه سوال دیگه اینکه اگه عقیم شده باشم و عمل جراحی واریکوسل کنم قدرت باروری برمیگرده یا دیگه برنمیگرده؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

       جهت معاینه و نسخه کردن سونوگرافی بیضه و آزمایش اسپرم مراجعه و با شماره های زیر جهت نوبت گیری هماهنگ بفرمایید.پس از انجام این موارد می‌شود به سوال شما پاسخ داد

      02122642744 02171062350. 09351142080

  • تصویر کاربر پیام یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر ممنون از زحمتتون . من ۳ روز پیش عمل واریکوسل انجام دادم به روش لوپ ، همه چی خوبه . ولی بعد از اینکه پانسمان را دکتر باز کرد دیدم رگ روی آلتم که به سر آلتم رسیده یه کم متورم شده و سفت هستش . نگرانم کرده . ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      عکس ناحیه را برای ما بفرستید یا جهت معاینه مراجعه کنید جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید اقای دکتر من محمدم 19سالمه و دوماهه عمل واریکوسل گرید 3سمت چپ انجام دادم دوتا سوال داشتم اولیش ایا خودارضایی بعداز این مدت ضرر داره دوم الان وقتی میخوابم درد شدیدی بیضه چپم داره تو رو خدا جواب بدین ایا طبیعی با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خود ارضایی مشکل دارد

      درد تیرکشنده به‌دنبال واریکوسل اتفاق میوفته

درحال دریافت اطلاعات