درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون در مردان میانسال

اگر شما با مشکل واریکوسل دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است به خاطر نوع درمانی که ممکن است برای شما در نظر گرفته شود استرس داشته باشید. برای درمان واریکوسل در مردان دو راه وجود دارد، که یکی جراحی و دیگری عمل بدون جراحی و عمل سرپایی و ساده تری است.


خلاصه ای از واریکوسل

در صورتی که واریکوسل درمان نشود درد و آزار زیادی به بیمار وارد می‌ کند. افراد ممکن است در زندگی فعال روزمره خود دچار مشکل شده و علائم واریکوسل گریبانگیر آنان شود.

بیماری واریکوسل همچنین می تواند در تولید تستسترون در بدن تاثیر بگذارد. سطح پایین تستسترون در بدن می تواند بر وزن شما، میزان انرژی و زندگی جنسی تاثیر بگذارد. خوشبختانه پیگیری مراحل درمانی واریکوسل می تواند در بهبود و از بین رفتن علائم آن کمک شایانی کند.

مردان میان سال در بازه 40 الی 50 سالگی که با بیماری واریکوسل دست و پنجه نرم می کنند ممکن است از جراحی باز ناحیه تناسلی بدن خود اجتناب کنند.

هرچند عمل جراحی باز واریکوسل در کاهش علائم واریکوسل موثر است اما دلایلی از قبیل نیاز به بستری شدن و دوران نقاهت طولانی پس از عمل می تواند از فاکتورهای کاهش علاقه آقایان به جراحی باز باشد.

دوران بهبود پس از عمل باز معمولا فرد را از زندگی روزانه، شغلی و خانوادگی باز می دارد. برای بسیاری از مردان، آمبولیزه کردن واریکوسل که یک روش بدون جراحی، موثر و سرپایی محسوب می شود، می تواند یک گزینه مناسب درمانی باشد.

درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون

آمبولیزه کردن واریکوسل یک روش درمان سرپایی است که در درمان واریکوسل بسیار موفق نشان داده است. درصد موفقیت این نوع روش درمانی برای بیماران واریکوسلی حدود 90 درصد است و در مقایسه با دیگر روش های درمانی گزینه بهتری به نظر می آید.

اما بر خلاف دیگر روش های درمانی واریکوسل، آمبولیزه کردن آنچنان عمل سنگین و تهاجمی نیست و بدون نیاز به برش با تیغ جراحی پروسه درمانی طی می گردد.

این پروسه معمولا کمتر از یک ساعت به طول می انجامد تا به اتمام برسد. احتمالا پس از انجام آمبولیزه شدن واریکوسل باید مدتی تحت نظر باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری گردد.

اگر هم نیازی وجود داشته باشد احتمالا مواد دارویی خاصی را جهت از بین بردن درد یا ناراحتی به شما خواهند داد. دکتر معالج سپس یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران شما ایجاد خواهد کرد.

سپس او از یک کاتتر استفاده کرده و آن را وارد بدن می کند تا به رگ فمورال در بدن برساند. در نهایت پزشک معالج این کاتتر را در رگ های کیسه بیضه شما حرکت داده تا زمانی که به واریکوسل برسد.

یک رنگ کنتراست از طریق کاتتر وارد بدن می شود تا از طریق آن بتوان ناحیه رگ مربوطه که واریکوسل در آن وجود دارد شناسایی گردد و آمبولیزه شدن آن آغاز شود. از کاتتر برای رساندن حجم اندکی از یک مایع خاص به محل وقوع واریکوسل استفاده می شود.

با این حال گردش خون دوباره در این ناحیه از بدن به حالت عادی بر می گردد و به رگ های سالم خواهد رفت. در واقع ورود خون به رگ های مشکل دار در روش آمبولیزه کردن متوقف خواهد شد. از آنجایی که خون دیگر وارد رگ یا رگ های واریکوسلی نمی شود، این رگ ها کم کم کوچک شده و خود به خود از بین خواهند رفت.

آمبولیزه کردن واریکسول

مزیت های آمبولیزه کردن واریکوسل چیست؟

روش درمانی آمبولیزه کردن واریکوسل شامل نکات مثبت و با ارزشی است که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد و از همین رو خیل عظیمی از بیماران واریکوسلی را به سمت خود جذب می کند. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- نیازی به بستری شدن بیمار وجود ندارد

روش درمانی آمبولیزه کردن واریکوسل یک عمل سرپایی به شمار می رود که در نتیجه پس از انجام آن فرد می تواند به خانه برگشته و دیگر نیازی به بستری شدن شبانگاهی او در روز انجام عمل و حتی روزهای بعد نیست.

2- پروسه سریعتری است

پروسه آمبولیزه کردن واریکوسل حدود یک ساعت به طول می انجامد. از طرفی روش های جراحی درمان واریکوسل معمولا هم طولانی تر بوده و هم نیاز به بستری شدن بیمار وجود دارد.

3- بدون نیاز به بی هوشی عمومی

بیمارانی که تحت عمل سرپایی آمبولیزه کردن واریکوسل قرار می گیرند فقط از داروهای بی حس کننده موضعی در آنها استفاده می شود. از بین رفتن نیاز به بیهوشی حین عمل می تواند تاثیر بسزایی در کاهش دوران نقاهت پس از عمل داشته باشد.

مخصوصا در افرادی با سن و سال بالا، ریسک به وجود آمدن مشکلات مختلف پس از دریافت مواد دارویی بیهوشی بالا است. بنابراین آمبولیزه کردن واریکوسل انتخاب بهتری برای آن ها خواهد بود.

4- کمترین زخم و کاهش خطر عفونت

آمبولیزه کردن واریکوسل نیاز به یک برش کوچک دارد. بنابراین ریسک به وجود آمدن زخم و اثرهای بزرگ و خطرناک بسیار پایین است. از آنجایی که این برش خیلی کوچک است، امکان به وجود آمدن عفونت در محل انجام عمل نیز بسیار ضعیف است.

5- دوران نقاهت سریعتر

عمل سرپایی آمبولیزه کردن واریکوسل از لحاظ درمانی تهاجمی نیست و بسیار ساده تر از عمل جراحی باز است. این بدان معناست که بیماران همان روز انجام عمل می توانند به خانه برگردند. همچنین اگر زندگی شغلی و خانوادگی شلوغی دارید، چند هفته استراحت مطلق مربوط به جراحی باز نیز می تواند لطمه بزرگی به شما بزند.

ریسک های این نوع روش درمانی چیست؟

هر روش درمانی در عمل پزشکی با ریسک هایی همراه است و نمی توان این موضوع را کتمان کرد. ریسک های مربوط به جراحی باز واریکوسل به نسبت درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون ،بیشتر و خطرناکتر هستند. ریسک های مربوط به آمبولیزه کردن واریکوسل معمولا محدود هستند و درصد موفقیت این روش درمانی نسبت به جراحی باز بسیار بیشتر است.

همچون هر عمل جراحی دیگری که به ایجاد برش بر روی پوست نیاز دارد، امکان بروز عفونت در ناحیه انجام عمل وجود دارد. با این حال با توجه به کوچک بودن برش جراحی در آمبولیزه کردن واریکوسل، امکان عفونی شدن آن در آینده بسیار کم است.

در برخی موارد نادر، برخی بیماران از واکنش های منفی بدن به برخی مواد دارویی مورد استفاده در این روش درمانی خبر داده اند. اگر تصمیم گرفته اید که عمل آمبولیزه کردن واریکوسل را انجام دهید، حتما پزشک معالج خود را از هرگونه سابقه پزشکی، آلرژی و واکنش های قبلی به مواد دارویی با خبر کنید.

بهبود واریکوسل

دوران بهبود تا چه مدت طول می کشد؟

درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون یک روش درمانی تک روزه است. این بدان معناست که می توانید همان روز انجام عمل به خانه برگردید و نیازی به بستری شدن در بیمارستان مثل جراحی باز واریکوسل نخواهید داشت.

اگر از مواد دارویی بیهوشی در شما استفاده شده باشد تا مدت کوتاهی پس از عمل کمی گیج خواهی بود و هوشیاری شما پایین می آید. پس بهتر است فردی همراه شما باشد تا پس از انجام عمل سرپایی شما را به خانه برگرداند تا نیازی به رانندگی شما وجود نداشته باشد.

حتما کل روز عمل را به ریلکس کردن و آرام بودن اختصاص دهید و تا از بین رفتن اثر آرام بخش ها از گرفتن تصمیم های مختلف و مهم اجتناب کنید.

دوره بهبود پس از عمل آمبولیزه کردن واریکوسل معمولا بسیار کوتاه و سریع طی می شود. اکثر بیماران می توانند تنها پس از یک تا دو روز به زندگی معمولی و عادی خود برگردند. با این حال انجام فعالیت های بدنی سنگین باید بین 7 تا 10 روز به عقب بیفتد. ممکن است پزشک معالج شما فعالیت های جنسی را نیز به مدت یک تا دو هفته ممنوع کند.

مطلب مرتبط: ناباروری ناشی از واریکوسل

مطلب مرتبط: عود واریکوسل

این روش درمانی چه تاثیری در زندگی جنسی فرد خواهد داشت؟

عدم درمان واریکوسل در مردان منجر به ایجاد درد و ورم در بیضه ها خواهد شد. این علائم می توانند زندگی جنسی را سخت و آزاردهنده کنند. واریکوسل همچنین می تواند در میزان تولید تستسترون بدن تاثیر بگذارد. کاهش تستسترون بدن می تواند منجر به کاهش میل جنسی فرد شود و همچنین در نعوظ مشکلاتی به وجود آورد. اکثر مردان میان سال با مشکل کمبود تستسترون مواجه هستند و یک واریکوسل درمان نشده می تواند مشکل شما را دو چندان کند.

درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون می تواند این مشکلات را به راحتی حل کند. پس از اینکه واریکوسل شما ناپدید شود، سطح تستسترون بدن شما به حالت عادی بر خواهد گشت. همچنین کم کم مشکلات مربوط به نعوظ از بین می رود. بدون علائمی نظیر ورم و درد دیگر در زندگی جنسی خود حس بهتر و مطمئنی خواهید داشت. فعالیت جنسی پس از درمان واریکوسل حتی می تواند بهتر از قبل شود!

آیا من گزینه خوبی برای آمبولیزه کردن واریکوسل هستم؟

عمل سرپایی آمبولیزه کردن واریکوسل یک روش درمانی ساده و با ریسک پایین است که برای اکثر مردان امن بوده و انتخاب عالی برای مردانی است که می خواهند از جراحی باز اجتناب کنند و یا در انجام عمل های سنگین با نیاز به بیهوشی کامل و مواد بیهوشی مشکلاتی دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص درمان واریکوسل در مردان

3.4/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر sajad شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر روزتان بخیر
    بنده حدود 7 سال پیش عمل واریکوسل گرید سه بیضه چپ انجام دادم و بعد از حدود یک الی دوماه ورم بیضه از بین نرفت دوباره مراجعه کردم و سنوگرافی داپلر رنگی نوشتن بعد از مشاهده جواب گفتن این بزرگتر شدن بیضه طبیعی نطفه شما بعد از عمل بزرگتر شده و همچنین هیدروسل خفیف دارین ولی مشکلی نیست. گاهی اوقان هنگام ورزش یا کار های سنگین و سرپایی بیضه چپ به شدت متورم میشود مانند بالن پف دار میشود و رگ های ان به وضوح مشخص میشود به دکتر هم مراجعه کردم بعد از چندین مورد سنوگرافی گفتن طبیعی است و واریس شما برنگشته و هیدروسل خفیف دارید. اما اندازه بیضه چپ دو برابر بیضه راست و این گاهی اوقات باعث ناخوشایندی میشود. ایا بزرگتر بودن بیضه چپ بخاطر عود واریس و هیدروسل هست یا اینکه طبیعی است؟
    با تشکر
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام.واریکوسل دوطرفه داشتم جراحی کردم درمان شدم الان فرزند هم دارم ۶سال ازعمل میگذره الان عود واریکوسل سمت چپ گرید۲ دارم نتیجه سونوگرافی وآزمایش اسپرم میفرستم نظر شما چیه میخوام این دفعه امبولیزاسیون انجام بدم ایا خوبه درمان میشم.تشکر
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من ۴۰ سال سن دارم در سن ۲۰ سالگی تغییراتی در بیضه چپ خودم دیدم و کم کم رگهای بالای بیضه متورم شد به طوری که دیده میشد ولی دردی نداشت و نداره اون زمان رفتم دکتر و معاینه کرد گفت مشکلی نیست در حالی که این تورم رگها خیلی مشهود بود و هستش می خواستم ببینم به عمل احتیاج هستش یا با دارو درمانی داره ، درضمن من میل جنسیم کم هم شده این اواخر ربطی به این موضوع داره
  • تصویر کاربر Mehdi پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من واریکوسل گرید 1و2 دارم
    بیضه هام درد نمیکنه
    ولی درد زیر شکم دارم
    آیا این درد از واریکوسله؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر من پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده پارسال ب پزشک مراجعه کردم و بعد از معاینه و سونوگرافی تشخیصشون واریکوسل گرید ۳ بودش و فرمودن باید عمل کنی
    منتها هنوز عمل انجام ندادم و احساس میکنم بیضه م کوچیک شده و دردشم چندین برابر شده
    سوالم اینه که آمبولازیسیون میتونه درمانم کنه یا باید لاپارسکوپی انجام بدم
    و ی سوالم دیگه م اینه ک چقد عوارضش تو این یکسال که باید عمل میکردم شدیدتر شده؟؟؟
    ممنونم از پاسخگویی تون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      لاپاروسکوپیک بهتره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اسپرم آنالیز باید انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر. بنده داییم باطری داخل قلب دارند و خطر بیهوشی و. واریکوسل ‌دیدی دارند در حدی که خونریزی داره یبار دوماه پیش امبولازیسیون انجام دادند سمت چپ بیضه را ولی الان سمت راست. مشکل دارند. جنابعالی این عمل امبولیزاسیون و انجام میدید؟؟ و اینکه ما مجبوریم فقط از این روش بخاطر ریسک بالای عمل استفاده کنیم؟؟ یا عمل دیگه ام. هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      امبولیزاسیون رو رادیولوژی اینترونشن انجام می دهد
  • تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام،اقای دکتر،من چهار سال پیش واریکاسل رو عمل کرده بودم،شش ماه هست که دوباره دردش شروع شده،سمت چپ گرید ۳ بوده،سمت راست هم ۲ بوده،دکتری که من و عمل کرد دو طرف رو عمل کرد،البته بیشتر درد من سمت چپ بود،حالا شش ماه هست درد دو طرف شروع شده،و بیضه سمت راست خیلی کوچیک شده،جریان خون عود واریکاسل تو سونوگرافی نشون داده نمیشه،چندتا دکتر رفتم میگن چون خون جریان نداره،عوود نیست،ولی یکی دکتر میگه بعضی وقت ها عود تو سونو مسخص نمیشه با ازمایش اسپرم مشخص میشه،میخواستم عمل کنم،نظرتون چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام توصیه نمیشه

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام من 22سالمه واریکوسل گرید 3دارم، بهترین روش درمانی از نظر شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ازمایش اسپرم بدید

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام من بخاطر ناباروری دی ماه 96 عمل واریکوسل بیضه چپ به شیوه میکروسکوپی انجام دادم ولی برام بچه نشد امروز هفتم شهریور 98 سونوگرافی انجام دادم که جوابش این بود: تصویر اسپرماتول به ابعاد 2در2mm سر اپیدیدم راست مشهود هست.اپیدیدم چپ نرمال است.هیدروسل دیده نشد.در برسی شبکه pampiniform چپ وریدهای متسع با حداکثر قطر 4mmرویت میگردد که مطرح کننده واریکوسل میباشد.در سمت راست واریکوسل دیده نشد.در بررسی اینگوینال دو طرف قبل و پس از مانور والسالوا هرنی لوپ روده دیده نشد. لنف نود هایی با مرکز هیپراکو با SAD< =4MM در اینگوینال دو طرف مشهود است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      در صورتی که درد ندارد نیاز به عمل نیست

  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین‌. من دو بار عمل واریکوسل انجام دادم اولی سمت چپ و دومین عمل به علت عود سمت چپ هر دو طرف عمل میکروسرجری کردم ولی الان باز توده های متورم شکلی در سمت چپ خود مشاهده میکنم ایا مجددا نیاز به عمل دارد و ایا بدون عمل نیز میتوان درمان کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      نیاز به عمل ندارد

درحال دریافت اطلاعات