عود واریکوسل بعد از عمل جراحی واریکوسل

این که متوجه شوید دچار عود واریکوسل بعد از عمل شده اید؛ بسیار ناراحت کننده است. شما جراحی، داروی بی هوشی، دوران نقاهت طولانی، هزینه عمل و درد را به این امید تحمل کرده اید که در نهایت مشکل برطرف شده و بیماری بهبود یابد.

اگر اکنون بدون مشکلاتی همچون درد، ناباروری و کاهش تستوسترون در حال ادامه دادن به زندگی عادی خود هستید، پس می توان گفت به هدف خود رسیده اید و مشکل برطرف شده است. اما اگر واریکوسل برگشت چه کنیم؟


احتمال عود واریکوسل چقدر است؟

واقعیت این است که از هر 10 مردی که جراحی واریکوسل انجام می دهند، یک نفر دچار بازگشت واریکوسل خواهد شد. این آمار در تمام انواع جراحی های انجام شده، یعنی جراحی باز، جراحی میکروسکوپی یا جراحی لاپاراسکوپی، یکسان خواهد بود. علاوه بر این، آمار نشان می دهد که در 15 درصد از مردانی که جراحی واریکوسل انجام داده اند درد کاملا تسکین نیافته است.

عوارض جراحی مجدد واریکوسل

  • بستری شدن در بیمارستان.
  • دو هفته دوره نقاهت.
  • چهار هفته دوره بهبودی قبل از توانایی برقراری مجدد روابط جنسی.
  • زخم بیشتر.
  • احتمال بازگشت مجدد واریکوسل حتی پس از جراحی دوم.

مطلب مرتبط: ارضا شدن بعد از عمل واریکوسل

مطلب مرتبط: عمل میکروسرجری واریکوسل

درمان عود واریکوسل بعد از عمل

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی مجدد برای درمان واریکوسل، باید بدانید که روشی کمتر تهاجمی به نام آمبولیزاسیون واریکوسل ،برای درمان واریکوسل بدون جراحی وجود دارد و می توان برای درمان عود واریکوسل بعد از عمل از آن استفاده کرد. این روش به صورت سرپایی انجام شده و مزیت هایی نسبت به جراحی دارد.

برخی از مزیت های آمبولیزاسیون واریکوسل عبارتند از:

  • بهبود بیمار پس از دو روز.
  • توان برقراری رابطه جنسی تنها پس از دو هفته.
  • عدم استفاده از داروی بی هوشی.
  • شانس موفقیت 90 درصدی.
  • هزینه کمتر.
  • نبود جای زخم.

آمبولیزاسیون واریکوسل

در تمام روش هایی که برای درمان واریکوسل مورد استفاده قرار می گیرند، درد و ناراحتی بلافاصله تسکین می یابد. ممکن است در مردانی که در اثر واریکوسل به ناباروری مبتلا شده اند، درمان بتواند سطح تستوسترون را به حد طبیعی رسانده و تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

با این حال، زمانی که درصد موفقیت و دوران نقاهت روش های مختلف را بررسی کنیم خواهیم دید بین روش های درمانی مختلف تفاوت های مشخصی وجود دارد.

میزان مراقبت های پس از عمل برای مردانی که جراحی انجام می دهند با مردانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند متفاوت است. مردانی که جراحی انجام می دهند باید محل جراحی را خشک نگه دارند تا زمانی که زخم کاملا بهبود یابد و سپس پانسمان از روی محل برداشته شده (پس از دو هفته) و بیمار بین یک تا دو هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.

بیمارانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند تنها پس از چند روز می توانند فعالیت های روزمره خود را دوباره انجام دهند.

مطالعات انجام شده نشان می دهند استفاده از آمبولیزاسیون برای درمان افراد مبتلا به بازگشت واریکوسل پس از جراحی کاملا موثر خواهد بود.

مطلب مرتبط: درمان واریکوسل خفیف 

آمبولیزاسیون واریکوسل

یک رادیولوژیست مداخله ای عمل آمبولیزاسیون را انجام می دهد. رادیولوژیست یک برش در پوست ایجاد کرده و یک کاتتر کوچک را از راه این برش وارد رگ (در اکثر موارد رگ کشاله ران) می کند. سپس این کاتتر برای وارد کردن فنرهای فلزی و یا یک عامل اسکلروز کننده (مسدود کننده) در رگ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

این کار باعث انسداد رگ های خراب شده و خون به سمت رگ های سالم و دستگاه گردش خون باز می گردد. بازگشت جریان طبیعی خون باعث رفع دیگر مشکلات ناشی از واریکوسل می شود. تستوسترون به سطح طبیعی خود بازگشته و مقدار و کیفیت اسپرم بهبود می یابد اما کسب این نتیجه ها به سه تا چهار ماه زمان نیاز دارد.

آمبولیزاسیون خطر کمتری نسبت به جراحی دارد. هرگاه وسیله ای از راه پوست وارد بدن شود احتمال عفونت هم وجود دارد اما انجمن رادیوژیست های مداخله ای اصرار دارند که با یک برش کوچک، مانند برشی که برای آمبولیزاسیون ایجاد می شود احتمال عفونت وجود ندارد یا بسیار کم است. طبق آمار موجود، در جراحی احتمال عفونت بیشتر است زیرا یک برش بزرگ در کشاله ران ایجاد می شود.

خطرات آمبولیزاسیون

  • احتمال واکنش حساسیتی نسبت به مواد آمبولیزه کننده
  • احتمال حساسیت به ماده کنتراست که برای مشاهده رگ ها استفاده می شود.
  • احتمال ضعیف حرکت ماده آمبولیزاسیون به دیگر قسمت های بدن.

طبق گفته موسسه ملی سلامت، مشکلات جانبی حاصل از آمبولیزاسیون زیاد شیوع نداشته و جدی نیستند. در مردانی که به بازگشت واریکوسل پس از جراحی مبتلا می شوند، آمبولیزاسیون یک روش درمانی کمتر تهاجمی، راحت و موفقیت آمیز است. آمبولیزاسیون روشی نسبتا بدون درد برای درمان واریکوسل بوده و موفقیت طولانی مدت به همراه خواهد داشت.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی واریکوسل در مردان

3.4/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۱۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من چهار ماه پیش عمل واریکوسل گرید۳چپ انجام دادم الان هنوز احساس سنگینی در بیضه گاهی‌درد دارم‌رفتم‌‌سونوگرافی‌گرفتم گفت عملت‌عود‌کرده‌.الان‌باید‌چیکار‌کنم‌اقای‌دکتر‌.از‌کجا‌مطمعن‌باشم‌عود‌کرده
  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید دو بار عمل واریکوسل انجام دادم الان دوباره عود کرده باید چکارکنم
  • تصویر کاربر هادیان شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام جراحی دوم واریکوسل داشته ام ولی هنوز بعداز ۱۰روز درد شدیدی دارم و نگران هستم
  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکتر من 6 ماهه پیش فتق و واریکوسل سمته چپم را عمل کردم واریکوسل سمته راستم دارم بعد الان سه چهار روز اصلا درده بیضه ندارم اما کیسه بیضم درد میکنه تو این 6 ماه بیضه دردم داشتم که اواخر شدید بود میخواستم بدونم درده کیسه بیضه بعد از عمل واریکوسل طبیعیه یا عود کرده آقای دکتر خیلی میترسم.
  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکتر من 6 ماهه پیش فتق و واریکوسل سمته چپم را عمل کردم واریکوسل سمته راستم دارم بعد الان سه چهار روز اصلا درده بیضه ندارم اما کیسه بیضم درد میکنه تو این 6 ماه بیضه دردم داشتم که اواخر شدید بود میخواستم بدونم درده کیسه بیضه بعد از عمل واریکوسل طبیعیه یا عود کرده آقای دکتر خیلی میترسم.
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    من الان 4یا 5 سال هست که عمل کردم ولی از همون سال اول درد یا تورم وریدی داشتم بیضه چپ من خیلی کوچیک شده و همون موقع که عمل لازم شدم واریکوسل من درجه شدید داشت و بیضه چپ من رو کوچیک کرده بود خیلی دارم اذیت میشم کار سنگین نمیتونم بکنم ولی سکسم خوبه نمیدونم چیکار کنم آزادی عملم رو ازم گرفته
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک سال پیش عمل واریکوسل درجه ۳انجام دادم و ورزشکار حرفه ای در رشته والیبال میباشم
    بعداز چند ماه مجدد عود کرده آیا به خاطر والیبال ممکنه باشه؟
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید .من بیست و پنج سال پیش جراحی کردم به خاطر واریکوسل دو طرفه الان مدت شش ماه بیضه سمت راستم سفت شده آیا واریکوسل برگشت داشته لطفاً راهنمایی بفرمایید
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من ۳ماه پیش عمل کردم واریکوسل گرید ۴ بود والان بازدردشدیددارم‌ ورفتم سونگرافی مشخص شد که واریکوسل گرید۲تا۳ دارم به حداکثر دیامترعروق واریسی ۳/۲م.م وافزایش اکووضخامت اسپرماتیک کورددر سمت چپ با این مشکلات معافیت می تونم‌ بگیرم
  • تصویر کاربر قاسم شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام من و همسرم دوسال هس که اقدام به بچه دارشدن کردیم ولی نمیشه اولا اسپرمم ۹میلیون بود وواریکوسل نسبتا شدید دوطرفه دارم .نخواستم عمل کنم با قرص دکتر اسپرمم شده ۲۰میلیون .قرص های قرص ال کارنتین و ویتامین eو وکوانزیم کیوتن را به مدت دوبار دارم استفاده میکنم میخاستم بپرسم میشه قرص کانت بوست را برای افزایش تعداد اسپرم و قرص اسپریژن را برای افزایش شکل نرمال اسپرم همزمان با قرص هایی که دکتر داده مصرف کنم؟ایا باهم تداخل نداشته باشند؟واینکه تحرک اسپرمم ۷۲وشکل اسپرمم۴۰ هس الان همه چی ازمایشم نرمال هس فقط نگران تعداد و شکل هستم میخواستم که بدونم تا کی طول میکشه بچه دارشیم ؟خانونم هیچ مشکلی نداره
درحال دریافت اطلاعات