واریکوسل گرید 3 و ناباروری

در این مقاله درباره ی ارتباط بین واریکوسل و ناباروری سوالاتی مطرح و با آن پاسخ داده شده است. همچنین در ادامه، درباره ی راه های درمانی موفقیت آمیز واریکوسل آقای اشرفی اعم از: جراحی واریکوسل، جراحی لاپاراسکوپی و… صحبت شده است.


در صورتی که فرد تصمیم بر عدم درمان داشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

عدم درمان واریکوسل می تواند به کوچک شدن بیضه و یا کاهش کیفیت منی منجر شود. با اینکه این مورد نادر است، اما این وضعیت می تواند به مشکلات باروری منجر شود و ارتباط بین واریکوسل و ناباروری را واضح تر نشان می دهد. واریکوسل می تواند با گذشت زمان سبب آسیبی پایدار و غیر قابل درمان به بیضه شود.

در صورتی که آزمایش منی عادی باشد، عدم درمان واریکوسل مشکلی ندارد. در صورتی که آزمایش منی عادی نباشد، باید این درمان انجام شود. در برخی مردان، اثر واریکوسل بر تولید اسپرم می تواند با گذشت زمان بدتر شود. مشکلات باروری در صورتی که زودتر دیده نشوند، می توانند سال ها بعد نمایان گردند.

مطلب مرتبط: جراحی نکردن واریکوسل

آیا واریکوسل در پسران نوجوان باید درمان شود؟

درمان در نوجوانان به فرد بیمار بستگی دارد. صحبت کردن با یک پزشک اورولوژیست یا پزشک کودکان در ارتباط با گزینه های درمانی ضروری است. ترمیم واریکوسل در یک فرد نوجوان در صورتی در نظر گرفته می شود که درد وجود داشته و یا یک بیضه از دیگری به اندازه 10 درصد کوچک تر باشد.

برخی خانواده ها ترمیم را انتخاب می کنند تا در آینده در ارتباط با مشکلات باروری نگرانی نداشته باشند. جهت بررسی مفید بودن ترمیم واریکوسل، یک آزمایش منی می تواند برای نوجوانان دارای سن بیشتر انجام شود.

مطلب مزتبط: علائم عقیم شدن در نوجوانان

من تمایل به فرزند دار شدن داشته و علائمی نیز ندارم. آیا باید واریکوسل خود را درمان کنم؟

به عنوان یک قانون، واریکوسل هایی که دارای علائم نمی باشند ترمیم نمی شوند. اغلب پزشکان بر این باورند که چنین واریکوسل هایی در صورت عدم درمان، سبب ایجاد مشکلات سلامتی نمی شوند. در صورت داشتن نگرانی در ارتباط با باروری، می توان برای بررسی آسیب رسانی واریکوسل به کیفیت اسپرم ها یک آزمایش منی انجام داد.

درد واریکوسل

واریکوسل من با درد همراه است. چه کاری می توان برای کاهش درد انجام داد؟

حمایت کردن از کیسه بیضه به وسیله یک بیضه بند یا لباس های زیر اسلیپ می تواند به کاهش درد واریکوسل کمک کند. خوابیدن بر روی کمر به تخلیه شدن واریکوسل کمک کرده و اغلب سبب کاهش درد می شود.

علاوه بر آن، مصرف دارو های مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می تواند مفید باشد. فرد می تواند در ارتباط با ترمیم واریکوسل با پزشک اورولوژیست خود صحبت کند.

چه مدت طول می کشد تا کیفیت اسپرم بهبود یابد؟

آزمایش اسپرم اغلب 3 تا 4 ماه پس از عمل انجام می شود. بهبود در کیفیت اسپرم اغلب ظرف 6 ماه دیده می شود. با این حال، ممکن است این مورد تا یک سال نیز به طول انجامد.

من در حین معاینه­ خود، توده ای بر روی کیسه بیضه ام پیدا کردم. آیا باید نگران آن باشم؟

ناهنجاری های موجود در مجاری تناسلی مردانه می توانند به صورت یک توده در کیسه بیضه پدیدار شوند. توده ها تاثیر کمی بر روی سلامتی داشته و مواردی نگران کننده نیستند. همچنین، این توده ها می توانند نشانه یک بیماری مهلک نیز باشند. یافتن عامل ایجاد کننده توده ضروری می باشد. برای مثال: سرطان بیضه علتی نگران کننده و نیازمند اقدام سریع است. در هنگام یافتن هر گونه توده یا برآمدگی بر روی بیضه، پیگیری مراقبت پزشکی ضروری است.

مطلب مرتبط: ارضا شدن بعد ار عمل واریکوسل

راه های درمان واریکوسل

در مورد واریکوسل درمان برای مردانی پیشنهاد می شود که دارای موارد زیر هستند:

  • مشکلات باروری (مشکل در پدر شدن)
  • درد
  • رشد آهسته تر بیضه چپ نسبت به راست

راه های درمان ناباروری در مردان

تصور می شود پسرانی که بیضه چپ کوچک تری دارند، در هنگام بزرگسالی با احتمال بیشتری به مشکلات باروری مبتلا می شوند. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. با این حال، دارو های مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد کمک کنند. در صورت نیاز، جراحی یکی از روش های درمانی است. آمبولیزاسیون (مختصرا، مسدود کردن سیاهرگ ها) یک گزینه درمانی غیر جراحی است.

1- جراحی واریکوسل

راه های بسیاری برای انجام جراحی واریکوسل وجود دارد. همگی این موارد شامل مسدود کردن جریان خونی می شوند که به سیاهرگ های pampiniform plexus می رود. ترمیم به وسیله ی جراحی باز، از طریق یک برش 2.5 سانتی متری (1 اینچ) صورت می گیرد.

جراح می تواند از یک عینک ذره بینی یا میکروسکوپ جراحی برای دیدن وریدهای کوچک استفاده کند. جراحی می تواند تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود.

مطلب مرتبط: عمل میکروسرجری واریکوسل

2- جراحی لاپاراسکوپیک

جراحی لاپاراسکوپیک از طریق لوله هایی باریک انجام می شود که به درون برش کوچکی بر روی بدن قرار داده شده اند. جراح از یک دوربین مخصوص استفاده می کند تا درون بدن فرد را مشاهده کند. جراحی لاپاراسکوپیک تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد.

3- نتایج جراحی

از زمانی که جراحان شروع به استفاده از برش های عضلانی کوچک تری برای جراحی باز کرده اند، زمان بهبودی و درد در هر دوی جراحی های لاپاراسکوپیک و باز تقریبا برابر شده است. بروز مشکلات پس از هر دو جراحی نادر است. این مشکلات شامل موارد زیر می شوند:

  • پایداری یا بازگشت واریکوسل
  • تجمع مایعات در اطراف بیضه (هیدروسل)
  • آسیب شریان بیضه

احتمال کمی وجود دارد که جراحی قادر به رفع این مشکل نباشد. در موارد نادر، آسیب به شریان بیضه می تواند به از دست رفتن بیضه منجر شود.

پایداری یا بازگشت واریکوسل در بیمارانی که جراحی کرده اند در کمتر از 10 درصد موارد اتفاق می افتد. در جراحی بازی که با بزرگنمایی انجام می شود، میزان پایداری یا احتمال بازگشت واریکوسل پایین است.

اغلب اوقات، بیماران پس از دو روز داشتن دردی خفیف به فعالیت های عادی خود باز می گردند.

جراحی واریکوسل

4- آمبولیزاسیون پوستی

آمبولیزاسیون توسط یک رادیولوژیست انجام می شود. در این روش، یک لوله مخصوص به درون سیاهرگ کشاله ران یا گردن قرار می گیرد. برای بررسی سیاهرگ های بزرگ شده pampiniform plexus از تصویر برداری اشعه ایکس استفاده می شود.

سپس کویل ها یا بالون هایی از طریق لوله جهت مسدود کردن سیاهرگ ها باز می شوند. این کار سبب توقف جریان خون در سیاهرگ های  pampiniform plexus شده و در نتیجه آن واریکوسل کوچک می شود.

آمبولیزاسیون پوستی اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل اغلب چندین ساعت به طول انجامیده و برخی مشکلات آن عبارتند از:

  • پایداری یا بازگشت واریکوسل
  • حرکت کردن کویل از جای خود
  • احتمال عفونت در محل قرار گیری لوله

این روش در اغلب مراکز درمانی انجام نمی شود.

چه توقعی از روشهای درمانی میتوان داشت؟

التیام یافتن پس از جراحی سریع بوده و درد آن اغلب خفیف می باشد. فرد باید به مدت 10 تا 14 روز از ورزش کردن اجتناب کند. اغلب می توان 1 تا 2 روز پس از جراحی بر سر کار بازگشت.

علاوه بر آن، فرد با رادیولوژیست خود جلسات ملاقاتی نیز در آینده خواهد داشت. در جراحی که برای مشکلات باروری انجام می شود، 3 تا 4 ماه پس از جراحی و در هنگام تشکیل اسپرم های جدید، آزمایش منی انجام می شود.

مدت بهبودی پس از آمبولیزاسیون نسبتا کوتاه بوده و تنها با دردی خفیف همراه است. فرد باید 7 تا 10 روز پس از این فرایند از ورزش کردن خودداری کند.

اغلب می توان 1 یا 2 روز پس از جراحی بر سر کار بازگشت. میزان بازگشت بیماری پس از آمبولیزاسیون اغلب بیشتر از جراحی می باشد. با این حال، مواردی وجود دارند که در آن ها آمبولیزاسیون بر جراحی ترجیح داده می شود.

اثر ترمیم واریکوسل بر باروری مشخص نیست. در حالی که برخی مطالعات بیان دارند که باروری پس از ترمیم واریکوسل بهبود می یابد برخی دیگر با این گفته موافق نیستند.

کیفیت منی پس از ترمیم واریکوسل در 60 درصد مردان بهبود می یابد. این درمان باید در کنار دیگر گزینه های درمانی باروری در نظر گرفته شود. در نوجوانان که دلیل اصلی جراحی رشد آهسته بیضه می باشد، رشد سریع تر از موقع بیضه در 80 درصد بیماران اتفاق می افتد.

دکتر حسین کرمی متخصص درمان واریکوسل

4/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    بیست و چهار سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم و تعداد اسپرم و ... طبیعی شد متاسفانه با با وجود مشکل همسرم نتوانستیم بچه دار بشیم الان دوباره واریکوسل عود کرده تعداد و.... خیلی کم شده میشه کمکم کنید
  • تصویر کاربر افشار شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام من همسرم پنج سال پیش عمل واریکوسل کرده الان یک سال نیم اذواج کردم بچه ندارم دوباره واریکوسل خفیف گرفته آیا با دارو رفع میشه آزمایش اسپرم شکل مشکل داره
  • تصویر کاربر فردین شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام. من 46 سال و همسرم 43 ساله است. طی یکسال و نیم تلاش برای بچه دار شدن موفق نشدیم. یکبار ivf کردیم و دو بار هم روش oui ولی موفق نشدیم. ازمایش اسپرمم نرمال است ولی جهت بهبود نیاز به عمل واریکوسل سمت چپ به اندازه 4.5 میلیمتر که در معاینه و سونوگرافی مشخص گردید، دارم . با توجه به اینکه از جراحی باز نگرانم ایا عمل امبلیزاسیون را برای بهبود وضعیت باروری بنده پیشنهاد میکنید؟ در صورتیکه جواب مثبت است امکان اینکه عمل فوق را شما انجام دهید هست ؟ اگر بیمارستان خاصی این عمل را انجام میدهید ممنون میشوم بفرمایید و حدود هزینه چقدر است . متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام توصیه نمیکنم.میشه لاپاروسکوپی عمل کرد جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱سال که اقدام کردم واسه بچه دار شدن ولی متاسفانه هنوز نشده سونوگرافی دادم گفتن واریکوسل گرید۳ دارم ولی آزمایش دادم اسپرمم خوب و نرماله و درد هم ندارم باید حتما جراحی کنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      بیشتر توصیه به جراحی میشه.جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۷سالمه مجردم ۲سال پیش رفتم دکتر گفت واریکسل ۳داری اما گفت هیچ مشکلی نیست می خواستم ببینم شما چه امر میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام ازمایش اسپرم بدهید.جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم واریکوسل من گرید ۳ هست و درد شدیدی دارم با عمل جراحی درست میشع یا فرقی نمیکنه عمل کنم یا نع؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      پردرد تا ۵۰ درصد احتمال بهبود دارد ولی شما آزمایش اسپرم بدهید که از نظر ناباروری بررسی شوید و سپس برای عمل تصمیم گیری شود جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر ترنم پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    آیا فردی که قبلا عمل واریکوسل را انجام داده ممکن است دوباره به آن مبتلا شود؟ چون یکی از بیضه هایش ورم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      امکان عود وجود دارد.ولی احتمالا دچار هیدروسل شده اند نه واریکوسل.جهت معاینه و نسخه کردن سونوگرافی  با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام من شهریور سال گذشته دردخفیفی روی بیضه راستم احساس کردم پیش دکتر رفتم گفت چیزی نیست سونوگرافی هم رفتم گفت چیزی نیست ولی بعضی موقعه ها احساس درد خفیف میکردم تا اینکه رفتم پیش یه دکتر دیگه گفت که واریکوسل خفیف دارم و منم سال۹۹ کنکور دارم بهش گفتم گفت تا سال بعد مشکلی ایجاد نمیکنه میخواستم از شما بپرسم که تا یک سال تا کنکور۹۹ میتونم واریکوسل خفیفو تحمل کنم؟برام مشکلی ایجاد نمیکنه؟ توصیه های لازم چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.بیضه هایتان رو با آب سرد روزانه بشویید.و تا آن زمان می توانید آزمایش اسپرم یه تناوب هر ۶ ماه بدهید.جهت نسخه و مراجعه می‌توانید با شماره های زیر هماهنگی انجام دهید.

      02122642744 02171062350. 09351142080

       

  • تصویر کاربر رحمت پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام . در هنگام تولد بیضه راست در کیسه قرار نداشتن ولی خوشبختانه قبل از یک سالگی پایین اومد . الان که 32 ماهه هست اندازه بیضه ها تقریبا یکی هست . ولی بیضه راست کمی بالاتر است و مورد دیگر اینکه اطراف بیضه چپ چیزی مثل یک مایع احاطه کرده . ولی درد ندارد و رنگش هم سرخ نمیشود . خواهش میکنم راهنمایی کنید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      لطفا سونوگرافی از بیضه ها انجام و برای ما ارسال کنید.جهت معاینه و نسخه و جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام
    موقع بلند کردن اجسام و خم و راست شدن درد در ناحیه بیضه داشتم سونوگرافی دادم نشان داد فتق در دوطرف دارم پارگی در حد1تا2سانت در هر دو طرف. به نظر شما نیاز به جراحی دارد و ب روی ناباروری تاثیر دارد اگر عمل نکنم؟ در معاینه پزشک متوجه مقدار کمی واریکوسل در دوطرف هم شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      آیا آزمایش اسپرم انجام داده اید؟ و با شماره های زیر جهت نسخه کردن و نوبت گیری هماهنگ بفرمایید.می بایست از نظر تاثیر واریکوسل بروی اسپرم شما این آزمایش انجام شود و در نهایت راجع به هر دو تصمیم گرفت

      02122642744 02171062350. 09351142080

درحال دریافت اطلاعات