قهوه ای شدن رنگ اسپرم به چه دلیل است؟

رنگ اسپرم قهوه ای می تواند در اثر ابتلا فرد به بیماری ها (مخصوصا بیماری های مربوط به پروستات) و نشت ترشحات از پروستات به وجود آید. این وضعیت در اثر پارگی در یکی از عروق ظریف پروستات به وجود می آید. در این مقاله به رنگ اسپرم و نیز علل قهوه ای شدن منی می پردازیم.

پروستات عضوی است که بخش اعظم مایع اساسی در ارتباطات جنسی را تولید می کند. در هنگامی که پروستات جهت ترشح مواد منقبض می شود احتمال دارد که یک رگ پاره شده و خون با منی ترکیب شود که به آن هماتواسپرمی می گویند. خون روشن بیانگر خونریزی های تازه و رنگ منی قهوه ای و تیره نیز بیانگر خونریزی های قبلی می باشد. این موضوع هیچ ارتباطی با طول مدت انزال ندارد. همان طور که معلوم است، التهاب پروستات سبب افزایش درد و متمایل شدن پروستات به خشکی می شود.

✅ چه عواملی سبب سوزش یا تحریک پروستات می شوند؟

به دلیل وجود عواملی ممکن است که پروستات دچار سوزش و یا تحریک شود که این عوامل عبارتند از:

– دفع بیش از حد از پروستات یا به ندرت تخلیه شدن آن

– تحریک جنسی بدون ترشح از پروستات

– دست کشیدن از تحریک جنسی در هنگام ترشح از پروستات

– مصرف مشروبات الکلی

– زیاده روی درمصرف مواد غذایی تند

– نشستن یا دوچرخه سواری کردن به مدت طولانی

– تومور های مشخص نیز می توانند سبب ایجاد این وضعیت شوند.

فرد باید جهت اطمینان و خاتمه دادن به این وضعیت به یک پزشک متخصص یا اورولوژیست مراجعه کرده و از او جهت درمان کمک گیرد.

عوامل تغییر رنگ منی

✅ چرا منی قهوه ای می شود؟

تعاریف اسپرم و منی این موضوع را آشکار می کند که اسپرم ها به طور معمول سفید رنگ هستند. امکان دارد که با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، تغییراتی نیز در رنگ اسپرم یک فرد به وجود آید و در بعضی مواقع تبدیل به منی قهوه ای شود. در اغلب موارد فرد متوجه این تغییر رنگ اسپرم نمی شود.

تیره شدن یا تغییر رنگ اسپرم ها به گونه ای که با رنگ مایع منی تطابق نداشته باشد می تواند بیانگر وجود مشکلاتی خفیف (مشکلاتی مربوط به پروستات) یا ابتلا به یک بیماری باشد؛ که البته این بیماری، یک نگرانی پزشکی بوده و فرد باید به پزشک مراجعه کند. پرسیدن سوال در ارتباط با تغییر رنگ اسپرم  و دلایل ایجاد این  تغییرات و دنبال نکردن راه حلی برای این مشکل، می تواند بسیار آزار دهنده باشد. بنابراین فرد باید اطمینان یابد که اسپرم های او به آن مرحله حاد از مشکل نمی رسند.

مطلب مرتبط: منی زرد رنگ نشانه چيست؟

✅ مقابله با تغییر رنگ ترشحات اسپرم

هنگامی که تغییر رنگی در ترشحات اسپرم یافت می شود، راه های بسیاری وجود دارد تا فرد دچار نگرانی نشود. البته این به معنای دست روی دست گذاشتن و تلف کردن وقت نیست.

فرد باید بداند هر کاری که در توان او است را انجام می دهد. همان طور که مشخص است دارو هایی وجود دارند که مصرف آن ها می تواند به رفع این مشکل و شرایط کمک کنند. بنابراین، فرد باید در ارتباط با مصرف این دارو ها با پزشک خود مشورت کند. او باید اطمینان حاصل کند که بهترین روش های درمان را انتخاب کرده و بیش از حد در ارتباط با این روش های درمانی نگران نباشد.

می توان در اینترنت اطلاعات بسیاری در مورد تغییر رنگ اسپرم  بدست آورد همچنین فرد می تواند استفاده از دارو های گیاهی را نیز مد نظر قرار دهد. یکی از گزینه های درمانی که موجود می باشد مصرف دارو های L-arginine یا محصولات دیگر می باشد. این مورد ذکر شده، ماده اصلی در تولید اسپرم ها می باشد.

✅ راه های طبیعی برای افزایش اسپرم در مردان چیست؟

 

افزایش تعداد اسپرم

داشتن توانایی ترشح بیشتر اسپرم برای مردان رضایت بخش است و دلیل علاقه مردان به این قابلیت نیز همین مورد می باشد. فرد باید جهت اطمینان از سلامت خود، از یک کیت شمارش اسپرم استفاده کرده و یا انجام آزمایش شمارش اسپرم را در نظر داشته باشد. این آزمایش به فرد کمک می کند تا بداند در چه وضعیتی قرار داشته و چگونه باید به سمت تغییر شرایط برای بهتر شدن حرکت کند.

در صورتی که فرد مایل به افزایش تعداد اسپرم های خود باشد، می تواند موارد مختلفی را انجام دهد. آسان ترین راه، اضافه کردن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی می باشد. این مواد غذایی مزایای پزشکی دیگری نیز علاوه بر افزایش تعداد اسپرم به همراه دارند. باید روش هایی را جست و جو کرد که بتوانند بدون ایجاد تغییرات بزرگ در سبک زندگی تعداد اسپرم ها را افزایش دهند.

مواد غذایی مناسب برای افزایش طبیعی اسپرم ها چیست؟

داشتن رژیم غذایی نامناسب عامل اصلی مشکلات ناباروری در مردان می باشد. مصرف غذا های فرآوری شده هرگز تعداد اسپرم های فرد را افزایش نمی دهد. فرد باید اطمینان حاصل نماید که در رژیم غذایی خود مصرف مواد غذایی طبیعی و کامل را گنجانده است.

از مثال های این مواد غذایی می توان به استیک، آجیل، سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی و جوانه های آن، مارچوبه، مرکبات ارگانیک و انواع توت ها اشاره کرد. قرار گیری در معرض مقادیر زیادی از فلزات باید محدود شود. می توان جهت افزایش جریان خون و سر زندگی چای سبز نوشید همچنین این کار به رفع تغییر رنگ اسپرم ها نیز کمک می کند.

رژیم غذایی نامناسب می تواند یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ اسپرم ها باشد. در برخی مردان، قهوه ای شدن رنگ اسپرم ها به معنای سبک زندگی نامناسب می باشد. تنها با صرف انرژی بیشتر جهت انجام فعالیت و مصرف مواد غذایی مناسب می توان به راهی برای ترشح اسپرم هایی به رنگ سفید دست یافت.

مواد سرشار از آمینو اسید، ویتامین، ویتامینوئید و دیگر موارد به میزان زیادی در افزایش تحرک، کیفیت و تناسب شکل اسپرم ها و همچنین تاثیر دارند. فرد باید مواد غذایی حاوی این مواد مغذی را مصرف نماید. این مواد غذایی شمار اسپرم ها را افزایش می دهند.

در ادامه 4 ماده مغذی برای افزایش میزان اسپرم در مردان آورده شده است.

1- شکلات تلخ

این ماده حاوی L-arginine بوده که این آمینو اسید اوج لذت جنسی و شمار اسپرم ها را افزایش می دهد. در صورت مصرف بیش از حد شکلات تلخ، فرد دچار اضافه وزن می شود.

2- صدف ها

صدف ها سرشار از روی هستند. روی سطوح تستوسترون را بالا می برد که در نتیجه آن تولید و کیفیت عمومی اسپرم ها افزایش می یابد. افزایش سطوح تستوسترون میل جنسی فرد را افزایش داده و برای او تجربه ارتباط جنسی لذت بخش تری می سازد.

مواد غذایی مناسب برای افزایش اسپرم

3- تخم مرغ

تخم مرغ حاوی ویتامین E و پروتئینی زمینه ای برای ساخت اسپرم می باشد. مصرف تخم مرغ تاثیر رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. رادیکال های آزاد اسپرم ها را از بین می برند.

4- موز

موز یک ماده غذایی بسیار سالم و مناسب برای کسانی است که در تلاش برای افزایش تولید اسپرم هستند. مصرف موز به دلیل شباهت آن به عملکرد آنزیم بروملاین مفید می باشد. موز به دلیل داشتن ویتامین B استقامت بدنی را افزایش می دهد. تمامی این مواد غذایی و مواد دیگر سبب ترشح بیشتر اسپرم شده و به کاهش و رفع عوامل تغییر رنگ اسپرم ها کمک می کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری  در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
3.2/5 - (13 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    ,سلام من دارای ازو اسپرمی هستم با مراجعه به پزشک و گرفتن نمونه گفتن که از شش مرحله تولید اسپرم سه مرحله انجام میشه بقیه ایجاد نمیشه گفتن باید زیر میکروسکوپ ببینم چیزی پیدا میکنم یا نه منو راهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.نتایج آزمایش هایتان را برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر رسول یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    مایع منی من قهوه ای رنگ است علت چیست وبرای درمانی چه چیزی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما می بایست آزمایش بدهید و معاینه شوید جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر غفار چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید......جوانی 40 ساله و مجرد......مدتی است موقع جنب شدن متوجه تغییر رنگ منی به صورت لکه های خونی شدم.....کمی ترسیدم........ادرارم هم خوبه و هیج مشکلی نداره درد هم ندارم........آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟جای نگرانی هست یانه؟آیا احتمال دارد از استرس و اظطراب باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    باسلام .بعد از جراحی فتق .اسپرمم به رنگ قهوه ای شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر شیرین چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.مشخص شد در ازمایش همسرم میزان اسپرم 60 میلیون و دارای خرکت کلاس b به مقدار بیست و پنج درصد هستند و کلاس آ صفر است .مرفولوژی هم صفر .ایا برای بهبود مرفولوژی و حرکت راهکاری هست و راههای کمک باروری با این شرایط تاثیری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر واریکوسل دارد باید عمل کند
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    بعد از سه سال زندگی اقداحبچه دار شدن کردیم که در هفته پنجم بچه سقط شد و بعد از کلی آزمایش و درمان و امتحان مجدد و عدم موفقیت امیز بودن ازمایش اسپرم برای مرد تجویز شد که ازمایش نشان از عفونت اسپرم بود یعنی فقط wbc 5-6بود و بقیه موارد خوب بود .در مرحله اول دکتر سه نوع قرص نوشت مترونیدازول روزی دو وعده هر وعده دو عدد هم زن هم مرد و دو قرص دیگه.
    که بعد از اتمام و اقدام باز باروری مشاهده نشد و ازمایش دوم اسپرم باز هم WBC بالا بود 6-8 . دوباره دکتر مترونیدازول و 8 عدد آمپول منو تروپین و یه قرص دیگه نوشت . باز هم نشد و باروری ثورت نگرفت و WBC 4-6 بود.
    دکتر بعد از کمی تامل ازمایش کشت اسپرم را نوشته.
    ایا مشکل چیست چرا برطرف نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اقدام مجدد کنید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ایا با دارو مشکل تحرک اسپرم رفع میشه درضمن بیضه چپم واریس دارد ویه بار هم عمل کردم راهنمایی کنید چکار کنم ممنونmoderatly20، motili75
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      كمك كننده است
  • تصویر کاربر naKH دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    لطفا ببينين جواب آزمايشمو و راهنمايي كنين كه چطوریه و چكار بايد بكنم 38 ساله
    Volume: 2.5 APPEARANCE:N Viscosity : N
    LIQUEFACTION:25 PH: 7 Wbc: 1-0 R.B.C:----
    Agglutination:No Immature germcell: 0-1 Sperm count: 84
    viability : ---- quick (a): ---- Slow (b): 50 none(c): 20
    immotile (d):30 Normal Morphology:24
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      قابل قبول است
درحال دریافت اطلاعات