عمل واریکوسل و پاسخ به سوالات شایع آن

مردانی که واریکوسل دارند، برای برطرف شدن بیماریشان باید عمل شوند. اما عمل واریکوسل چگونه است؟ آیا درمان جایگزینی برای آن وجود دارد؟ عوارض عمل واریکوسل چیست؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سوالات و سوالات شایع دیگر درباره عمل جراحی واریکوسل پاسخ دهیم.


حدود 15 درصد از مردان از واریکوسل رنج میبرند. این بیماری که اغلب در سن بلوغ آغاز می شود، ممکن است باعث ایجاد دردی پایدار و احساس ناراحتی شود. واریکوسل با نازایی مرتبط بوده و باعث بالا رفتن دمای کیسه ی بیضه میشود همچنین افزایش دمای کیسه ی بیضه باعث کاهش اسپرم های بارور می شود. همچنین واریکوسل می تواند بر حرکت اسپرم تاثیرگذار باشد.

جراحی واریکوسل چگونه است؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و ورید هایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و وسایل جراحی از طریق برش کوچکی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درونی و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه چه نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی نیاز دارند.

 

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

3- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریکوسل است.

 

معمولا سوالاتی که قبل از عمل ذهن بیمار را درگیر می کند می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد.

در صورت جراحی نکردن، چه اتفاقی می افتد؟

واریکوسل می تواند باعث کاهش تدریجی قدرت باروری شود. ولی پزشکان معمولا کسانی را توصیه به جراحی می کنند که مشکل ناباروری دارند یا احتمال ناباروری در آنها وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: واریکوسل خفیف

آیا درمان دارویی برای واریکوسل وجود دارد؟

درمان قطعی واریکوسل همان درمان جراحی است و درمان دارویی فقط  5 درصد موثر است.

آمادگی برای عمل واریکوسل

بدون در نظر گرفتن نوع جراحی، یک سری چیزهای پایه وجود دارد که هر مردی قبل از جراحی باید انجام دهد. آماده شدن از روز قبل از عمل واریکوسل شروع می شود. در زیر به کارهایی که ممکن است نیاز باشد انجام دهید میپردازیم:

1- شب قبل از جراحی ممکن است نیاز باشد موهای زائد ناحیه ی کشاله ران، کیسه ی بیضه و انتهای آلت تناسلی را از بین ببرید. این کار را شب قبل برای جلوگیری از تحریک پوست آن ناحیه در حین جراحی انجام دهید.

2- بعد از نیمه شب چیزی نخورید. جراح شما ممکن است وعده های غذایی یا نوشیدنی های روز قبل را محدود کند.

3- صبح جراحی دوش بگیرید و ناحیه ی جراحی را پاکیزه کنید. یک لیف زدن ملایم بدون تحریک پوست مناسبترین راه است.

4- قبل از جراحی راجع به داروهایی که مصرف میکند با پزشکتان مشورت کنید، به خصوص اگر داروهای ضد غلظت خون یا دیابت مصرف میکنید. داروهای خود را با نظر مستقیم جراحتان مصرف کنید. داروهایی که جراحتان تجویز میکند را به درستی مصرف کنید.

5- بهتر است که یک نفر شما را در حین جراحی، قبل و بعد از آن همراهی کند. برای شما ممکن است نوعی بیهوشی انجام شود، پس به گونه ای برنامه ریزی کنید که بعد از جراحی رانندگی نکنید. روز بعد از جراحی باید استراحت کنید.

در طی جراحی چه اتفاقی می افتد؟

 

برای شما در روز جراحی آزمایشاتی انجام میدهند. شما باید لباس اتاق عمل بپوشید، پرستاران از شما راجع به سابقه ی پزشکیتان و جراحیتان سوالاتی خواهند پرسید.

راجع به نوع بیهوشی تصمیم می گیرند. ممکن است به شما داروهایی بدهند که از هوشیاری شما بکاهند. قبل از اینکه به شما داروی بیهوشی را بدهند، جراح به شما مراحل جراحی را توضیح می دهد.

ممکن است جراحی حدود چهار ساعت طول بکشد. در جراحی باز از یک برش با طولی حدود یک اینچ استفاده میکنند که در دو جراحی دیگر این برش کوچک تر است.

در جراحی باز و میکرو سرجری ورید با یک کلیپس یا روشی دیگر مسدود میشود. در صورتی که در جراحی لاپاراسکوپی جراح ممکن است با یک برش کوچک یک لوله ی خیلی نازک را در ورید قرار دهد.

از این لوله برای ورود یک دوربین خیلی کوچک استفاده می شود تا جراح وریدی که دچار اختلال عملکرد شده است را پیدا کند و آن را ببندد.

اکثر افراد بعد از جراحی ترخیص شده و به خانه فرستاده می شوند، با این حال در افرادی که دچار عوارض می شوند ممکن است نیاز باشد که مدتی طولانی در بیمارستان بستری شوند.

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل

  • تا یک روز بعد از جراحی فقط دراز بکشید (حالت خوابیدن) یا تکیه بدهید.
  • شما می توانید برای غذا خوردن و دستشویی رفتن از جای خود بلند شوید.
  • اگر لازم است برای درد های خود مسکن هایی مانند ایبوبروفن مصرف کنید، باید پزشکتان آن را تایید کند.
  • می توانید روی کیسه بیضه و برش جراحی کمپرس یخ بگذارید، این کار را می توانید حین بیداری هر یک ساعت به طول 20 دقیقه انجام دهید.
  • در هنگام نشستن زیر بیضه ی خود یک بالش کوچک قرار دهید تا آن را بالا نگه دارد.
  • چند هفته از بیضه بند استفاده کنید.

 دیگر توصیه های حین بهبودی شامل موارد زیر است:

  • تا التیام کامل زخم ها در حین حمام یا شنا کردن ناحیه ی جراحی را بیش از حد با آب تماس ندهید و تا دو هفته آن ناحیه را با باند استریل پانسمان کنید.
  • حداقل تا یک هفته از بلند کردن وسایل سنگین بپرهیزید.
  • بعد از یک هفته، به آرامی ورزش را شروع کنید.
  • بعد از حداقل سه روز می توانید به کارتان بازگردید.

عمل واریکوسل چیست؟

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در رابطه با رعایت مواردی که بعد از عمل جراحی واریکوسل انجام می شود؛ رانندگی بعد از عمل واریکوسل است.

چون ما رگ های خراب را میبندیم، رگهای سالم مثل بچه های هستند که تازه باید راه بیفتند و عمل خون رسانی را انجام دهند.

عواملی که این هارا خراب می کند زود راه افتادن و زور زدن و نشستن های طولانی مدت و انجام ورزش های طولانی مدت و سنگین درحالت ایستاده است که به آن ها فشار وارد می کند و باعث می شود به رگهای سالم فشار وارد شود.

حال در مورد رانندگی اگر آمپول به کمر شما زده باشند، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود حرکت کنید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می باشد که ممکن است 1 تا 2 هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه من به شما در رابطه با رانندگی این است که در مسیرهایی که کوتاه مدت است اشکالی ندارد ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما 1 هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود.

برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا 4 هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

چند روز بعد از عمل واریکوسل می توان نزدیکی کرد؟

حدود چهار هفته زمان می برد تا بتوانید روابط جنسی معمولتان را داشته باشید ولی بهبودی بعد از جراحی برای عمل واریکوسل معمولا حدود دو هفته است و بعد از آن می توانید هر فعالیت شدیدی را انجام دهید.

مطلب مرتبط: واریکوسل و کاهش اسپرم

درد بعد از عمل واریکوسل

پزشک معمولا بیمار را از دردهای متوسط بعد از جراحی آگاه می کند، این درد با برنامه ریزی بهبودی بعد از جراحی می تواند کمتر شود. در این قسمت در مورد روش های کم کردن درد بعد از عمل واریکوسل صحبت می کنیم. به طبع بعد از هر عمل جراحی، ما به دلیل برخی برش ها و دوخت و دوزهای انجام شده روی پوست، دچار دردهایی در آن ناحیه می شویم.

این دردها طبیعی است و کلا بعد از عمل جراحی واریکوسل به خاطر اینکه ما رگها را جدا می کنیم و می بندیم و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد. یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه. اینها طبیعی است.

برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

یک توصیه بسیار مهم، استراحت مطلق 24 تا 48 ساعت بعد از عمل است. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه 2 عدد حوله بگذارید که بیضه ها را بالا نگه دارد. همچنین کمپرس آب سرد می تواند کمک کند؛ به خاطر اینکه هرچقدر ورم کمتر باشد درد کمتر می باشد.

توصیه می کنم اگر می خواهید دچار درد مزمن نشوید از ورزشهای سنگین مانند بئدنسازی به مدت 3 ماه به تاخیر بیندازید. 2 هفته بعد از عمل می توانید پیاده روی و حتی شنا را شروع کنید و به طور کلی ورزشهایی که زور داخل شکم را بالا می برد به مدت 2 الی 3 ماه خودداری کنید تا این درد کمتر شود و ماندگار نشود.

یکی از نکات مهم در رابطه با عمل جراحی اندازه برش داده شده توسط پزشک است. که در این میان عمل جراحی میکروسرجری بسیار مهم است که ما برش کمتری می دهیم، بنابراین درد بعد از عمل کمتر خواهد شد.

دومین مورد که نقش مهمی دارد لاپاراسکوپی می باشد. که لوله های باریکی است که از ناف و جاهایی که اعصاب کمتر است وارد بدن می شود به طوریکه گویا 3 خودکار وارد بدن می شود و درد آن بسیار کمتر است. و اگر این دو روش را انتخاب کنید درد های بعد از عمل بسیار کمتر است.

درمان واریکوسل

عوارض عمل واریکوسل

بعد هر جراحی ممکن است عوارضی به وجود بیاید. بعضی از عوارض ممکن جراحی واریکوسل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • امکان تشکیل لخته ی خون در پاها
  • عفونت محل جراحی
  • تجمع مایع در اطراف بیضه
  • درد ناحیه ی جراحی

مطلب مرتبط: عوارض عمل واریکوسل

ارضا شدن پس از عمل واریکوسل

سوال اول این است که فرد چه زمانی می تواند فعالیت جنسی خود را شروع کند و سوال دیگر این است که آیا این فعالیت جنسی ضرری برای عمل جراحی دارد یا نه؟

اولا 24 ساعت بعد از عمل می توانید فعالیت جنسی را شروع کنید و مشکلی برای ارضا شدن ندارید. آیا ارضا شدن تعدادش در طول هفته مشخص شده است؟خیر. این موضوع بستگی به توانایی فرد در انجام عمل های جنسی دارد.

واریکوسل و کوچک شدن بیضه ها

واریکوسل در نوجوان ها باید بیشتر اهمیت داده شود و باید واریکوسل در این سن را زود تشخیص بدهیم. دلیل این اهمیت این است که چون در این سن بیضه ها در حال رشد هستند و واریکوسل می تواند باعث اختلال در رشد بیضه و کوچکی آن بشود.

تقریبا فرضیه این که ممکن است واریکوسل باعث اسیب به بیضه می شود ، در پسران در حال بلوغ دیده شده است که البته کوچک شدن دو طرفه ی بیضه ها در این افراد با درمان واریکوسل از طریق جراحی بهبود یافته است.

 

اعداد آزمایش اسپرم ( آزمایش منی )

در حال حاضر هنوز بین محققان بحث وجود دارد که عوارض واریکوسل تا چه حد پارامتر های منی را تغییر می دهد. این تغییرات ممکن است بلوغ، حرکت و حتی شکل اسپرم ها را به صورت خفیف یا شدید درگیر کند. برای آشنایی بیشتر با پارامتر های آزمایش اسپرم می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

مطلب مرتبط: تفسیر آزمایش اسپرم

درصورت وجود واریکوسل غلظت مایع منی زیاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد ولی با پیشرفت بیماری ممکن خصوصیت اسپرم سالم از بین برود، که ممکن است در بعضی افراد باعث عدم وجود اسپرم در منی شود و این از عوارضی بود که آقای اشرفی به آن مبتلا شده بود.

واریکوسل با مقدار اسپرم موجود در منی ارتباط مستقیم ندارد ولی نکته قابل ذکر این است که کاهش مقدار اسپرم ها ممکن است بخاطر از بین رفتن سلول های اسپرم زا در بیضه باشد.

چه مدت بعد از انجام واریکوسل موفقیت عمل قابل رویت است؟

طبق قانون یک حالتی است به نام اسپرماتوژنس یعنی مراحی که یک اسپرم درون بیضه تولید می شود و مثل یک بچه که متولد میشود و بلوغ پیدا میکند این نطفه بلوغ پیدا کند 6 ماه طول میکشد.

لذا بعد از 6 ماه است که میتوانیم بفهمیم عمل واریکوسل موفقیت آمیز بوده و درصد آن چقدر است. و میتوانیم با آزمایش اسپرم و مقایسه ی ان بعد از عمل به این نتیجه برسیم.

آیا عمل واریکوسل باعث خراب شدن نطفه بعد از ارضا شدن می شود؟

خیر

آیا واریکوسل باعث کاهش قدرت باروری می شود؟

یکی از عوارض واریکوسل این است که به صورت تدریجی باعث کاهش قدرت باروری می شود. مخصوصا در کسانی که دچار نازایی ثانویه می شوند. حدس زده می شود که یکی از مهمترین دلایل نازایی ثانویه به خاطر کاهش تدریجی قدرت باروری بر اثر واریکوسل بر روی بیضه ها باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنم که برای جلوگیری از تاثیر منفی بر روی بیضه ها ، عمل جراحی صورت بگیرد.

احتمال بارداری بعد از عمل واریکوسل چند درصد است؟

وابسته به نوع جراحی حدود 50 درصد افراد دوباره توانایی باروری پیدا می کنند که در مقایسه با روش دارویی بسیار موثر تر است. شما باید قبل از انتخاب روش درمانتان از مزایا و معایت هر درمان و خطرات و فواید روش های درمانی آگاه باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. حتما قبل از انتخاب باید با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی واریکوسل

4.4/5 - (30 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر من و همسرم دو بار برای بارداری اول کاندید ‏IUI‏ شدیم و هر دو دفعه در نمونه اسپرمم میکروسکوپی خون مشاهده ‏شد. ‏
    ‏42 سال سن دارم.سونوی بیضتین و آزمایش اخیری هم که انجام دادم را لطفا ملاحظه بفرمائید و در صورت امکان راهنمائی ‏بفرمائید ممکن است به چه علت خون در نمونه اسپرم وجود داشته باشد؟ و چه بررسی های دیگر جهت تشخیص بهتر بایستی ‏صورت گیرد؟
    منتظر دریافت راهنمائی های ارزشمندتان هستم.‏
    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني اغلب به علت تورم پروستات است وخطري نيست انتيبيوتيك نميخواهد وجاي نگزاني نيست
درحال دریافت اطلاعات