آی وی اف چیست؟

امروزه آی وی اف یا لقاح مصنوعی (IVF) یک واژه ی تقریباً آشناست. اما در گذشته ای نه چندان دور، روش آی وی اف یک روش اسرار آمیز برای درمان ناباروری محسوب می شد.

بر خلاف فرآیند ساده ی لقاح مصنوعی – که در آن اسپرم را در رحم قرار می دهند تا بقیه ی مراحل لقاح به صورت طبیعی صورت بگیرد ،در آی وی اف  تخمک ها و اسپرم در خارج از بدن و در محیط آزمایشگاه با هم ترکیب می شوند. هنگامی که رویان (ها) تشکیل شد، در رحم قرار می گیرد. IVF یک روش پیچیده و گران قیمت است و تنها حدود 5٪ زوجین نابارور از این روش استفاده می کنند. با این حال، از زمان معرفی آن و سایر تکنیک های مشابه در ایالات متحده در سال 1981، بیش از 200،000 نوزاد متولد شده اند.

کدام علل ناباروری با روش آی وی اف درمان می شوند؟

چنانچه مشکلات زیر شامل حال شما و یا شریک زندگیتان می شوند ، ای وی اف می تواند گزینه ی درمانی مناسب برای شما باشد :

✅ آندومتریوز

✅ کم بودن تعداد اسپرم

✅ مشکلات رحم یا لوله های فالوپ

✅ مشکلات تخمک گذاری

✅ وجود پادتن هایی که به اسپرم یا تخمک آسیب می رسانند.

✅ ناتوانی اسپرم در نفوذ به تخمک و یا زنده ماندن در مخاط گردن رحم

✅ علل ناشناخته

هیچوقت IVF اولین خط درمان ناباروری نیست، مگر در مواردی که انسداد کامل لوله های فالوپ وجود داشته باشد. در عوض، این روش را در شرایطی که روش های دیگر مانند داروهای باروری، جراحی و تلقیح مصنوعی جواب ندادند ، به کار می برند.

مراحل آی وی اف 

اولین گام در ای وی اف تزریق هورمون هاست ؛ بنابراین در هر ماه به جای یک تخمک ، چندین عدد از تخمدان ها آزاد می شوند. بعد از این کار برای آزمایش هایی برای تعیین آمادگی شما انجام می شوند.

مراحل آی وی اف

قبل از خارج کردن (بازیابی) تخمک ها ، باید دارویی به شما تزریق شود که روند تخمک گذاری آغاز گردد. زمان بندی بسیار مهم است؛ تخمک ها باید درست قبل از اینکه از فولیکول ها به تخمدان ها انتقال یافتند، خارج شوند. چنانچه تخمک ها خیلی زود یا خیلی دیر برداشته شوند، به طور طبیعی رشد نخواهند کرد. پزشک ممکن است با انجام آزمایش خون یا سونوگرافی از سلامت تخمک ها و درست بودن مرحله ی تکاملشان در حین برداشت ، اطمینان حاصل کند. تعدادی از دستورالعمل های ای وی اف هستند که در شب قبل و همان روز باید انجام دهید.

آیا آی وی اف درد دارد؟

نگران نباشید به اکثر خانم ها داروهای ضد درد تجویز شده و یا تحت بیهوشی کامل قرار می گیرند.

در طول درمان، پزشک با استفاده از سونوگرافی (امواج مافوق صوت) فولیکول ها در تخمدان را مشخص کرده و تخمک را با یک سوزن توخالی خارج می کند. این روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می کشد، اما ممکن است تا یک ساعت نیز به طول بیانجامد.

بلافاصله پس از بازیابی، تخمک ها را در آزمایشگاه با اسپرم شریکتان، که آن نیز در همان روز اهدا شده، ترکیب خواهد شد.

حال ، تخمک های لقاح یافته در آزمایشگاه نگهداری شده تا از وجود رشد مطلوب آن ها اطمینان حاصل شود. بسته به کلینیک، ممکن است حتی تا پنج روز طول بکشد تا رویان به مرحله ی بلاستوسیت رشد برسد.

هنگامی که جنین ها آماده شدند، باید مجدداً به مرکز IVF مراجعه کرده تا پزشک یک یا چند عدد از این رویان ها را به رحم شما انتقال دهد. این مرحله سریع تر و آسان تر از مرحله ی بازیابی تخمک می باشد. پزشک یک لوله ی انعطاف پذیر به نام کاتتر یا سوند را از طریق واژن و گردن رحم ، در رحم یعنی محل رشد کودک قرار می دهد. برای افزایش شانس بارداری، اکثر کارشناسان آی وی اف توصیه می کنند تا در هر بار ، سه رویان به رحم منتقل شود و این بدان معنی است که احتمال بارداری های چند قلویی در شما وجود دارد که می تواند خطرات سلامتی برای شما و نوزادانتان به همراه داشته باشد.

مراقبتهای بعد ای وی اف

به دنبال انجام این روش، معمولاً باید برای چند ساعت استراحت نموده و تا چهار تا شش ساعت بعد از آن تخلیه شوید. پزشک احتمالاً دو هفته پس از انتقال جنین ، تست بارداری را انجام خواهد داد.

زنی در حال استراحت

احتمال بارداری بعد از آی وی اف

در مواردی که تعداد اسپرم مرد بسیار پایین است، پزشک ممکن است IVF را به همراه یک روش تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی هم زمان انجام دهد. در این روش، اسپرم از مایع منی – یا در بعضی از موارد مستقیماً از بیضه ها گرفته شده – و به طور مستقیم به تخمک ها وارد می شود. هنگامی که یک رویان زنده تشکیل می شود، با استفاده از روش معمول IVF به رحم منتقل خواهد شد.به دنبال انجام این روش، معمولاً باید برای چند ساعت استراحت نموده و تا چهار تا شش ساعت بعد از آن تخلیه شوید. پزشک احتمالاً دو هفته پس از انتقال جنین ، تست بارداری را انجام خواهد داد.

میزان موفقیت آمیز بودن IVF به عوامل متعددی از جمله علت ناباروری، محل انجام IVF و سن شما بستگی دارد. آخرین گزارش سال 2009 نشان داد که :

به طور متوسط ​​در حدود 29.4٪ از تمام سیکل ها (بدون در نظر گرفتن سن زن ) بارداری ایجاد شد. درصد دوره ای که منجر به تولد زنده شد به طور متوسط ​​22.4٪ بود (بدون در نظر گرفتن سن زن)

آیا مشکلی نگران کننده ای در مورد IVF وجود دارد؟

شما می توانید اولین باری که IVF انجام می دهید جنینی را برای استفاده بعدی منجمد کنید. چنانچه می خواهید باز هم از IVF استفاده کنید، این کار از نظر اقتصادی مقرون به صرف خواهد بود. اگر شما رویان های باقی مانده ی خود را نمی خواهید، می توانید آنها را به یک زوج نابارور دیگر اهدا کرده و یا تصمیم بگیرید که کلینیک آن ها را از بین ببرد. شما و شریک زندگی تان هردو ، باید در این موارد تصمیم گیری کنید.

درمان نازایی زنان

سن زن عامل مهمی در موفقیت IVF برای هر زوج است. به عنوان مثال، یک خانم جوان تر از 35 سال چنانچه تحت IVF قرار بگیرد 39.6 درصد شانس باردار شدن دارد ؛ در حالی که یک خانم بالای 40 سال دارای احتمال 11.5 درصد است. با این حال، CDC به تازگی دریافته است که میزان موفقیت در هر گروه سنی می تواند بالا باشد، زیرا تکنیک ها پیشرفته تر و پزشکان با تجربه تر شده اند.

هزینه آی وی اف

طبق آمار انجمن پزشکی باروری، متوسط هزینه ی یک دوره IVF در ایالات متحده 12،400 دلار است. این هزینه به محل زندگیتان، میزان داروهایی که نیاز دارید، تعداد دوره های IVF که باید انجام دهید، و مبلغی که بیمه متقبل خواهد شد بستگی دارد.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.
4.6/5 - (21 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام واریکوسل چپ یکطرفه بدون درد دارم تهداد حرکت و شکل زیر نرماله ایا بدون عمل واریکوسل میتونم ای وی اف بکنم یا نه؟
  • تصویر کاربر حنان شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    ممنون میشم جوابمو بدید سوالمو بدید
    آقای دکتر
    یه آقا به خاطر استفاده زیاد مکمل ممکنه عقیم بشه؟!
    بر اثر استفاده قرص های مکمل ازمایش هاش نشون بده عقیمه

    قابل درمان هست یا نه؟؟
    مصرف مکمل هارو قطع کنه میتونه درمان بشه؟
  • تصویر کاربر هاشم شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام چند ماهه ازدواج کردم منی ازم خارج نمیشه سونوگرافی رفتم گفت مشکلی نداره ادرار بعد نزدیکی رفتم گفت مشکلی نداره مشکل از کجاست
  • تصویر کاربر mtc پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر لطف کرون جواب سوالات من رو دادن ولی پیداشون نمیکنم حتی با ارسال کد رهگیریD5u3D1519
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر کریم شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    1)ایا کسی ک عفونت منی داره اگر ازمایش ادرار بده عفونت نشون میده
    2)اقای دکتر ایا امکان داره ک کسی ک عفونت اسپرم داشته باشه هیچگونه علاعمی در ادرار و دردی نداشته باشه
    3)ایا وجود باکتری ای کولای در منی یک میتونه بخاطر چی باشه ایا فقط رابطه جنسی نامتعارف باعث وجود این باکتری در ادرار میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      عفونت منی در ازمایش اسپرم مشخص میشه و ممکنه علامتی نداشته باشد
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من حدود ۷ سال پیش خانم اولم باردار شدن که به خاطر شرایط او موقع سقط کردیم و از خانمم جدا شدم.الان در ازدواج دومم اقدام به بارداری کردیم نشد و ازمایش دادیم جواب تعداد اسپرم من صفر بود ۲ بار ازمایش دادم.میخاستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه چون چندین سال پیش مشکلی نبود الان صفر هست .درمان داره؟؟تعداد.ممنون جواب بدبثید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر تعداد اسپرم صفر هست باید از بیضه نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر کاظم جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام ببخشین همسر من زیر شکمش درد میکرد بالای آلت تناسلی با مراجعه به دکتر گفتن که فتق داری سونوگرافی هم دادن که فتق در سمت چپ گزارش شده و کلسیفیکاسیون در سمت راست آقای دکتر من خیلی نگرانم بابت اون توده و اینکه آیا فتقشون باعث میشه که بچه دار نشیم 8 ماهی میشه اقدام کردیم ولی نتیجه ای نگرفتیم و اینکه اگه فتق رو عمل کنن ممکنه بعد عمل روی کیفیت اسپرم تاثیر بزاره؟ممنون
    1. تصویر کاربر کاظم دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      درباره فتق
    2. تصویر کاربر کاظم دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سوال درباره فتق مردان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اون کلسیفیکاسیون اهنیت نداره
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      فتقشون باید عمل شه ، تاثیری در باروری نداره
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر دریا چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 874 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .ما تو یه مرکز ناباروری آزمایش دادیم معلوم شد همسرم مورفولوژی اسپرمش صفره .حرکتش متوسط ولی تعداد اسپرمش خیلی خوبه ...بهمون گفته شده تنها شانس بچه دار شدن ما باIvfهست .میخواستم بپرسم ایا مورفولوژی اسپرم قابل درمانه؟و اینکه ما با این مورفولوژی صفر چقدر تو انجام Ivf شانس داریم ؟؟۲ بار بارداری داشتم که سقط شده تو هفته ۶.این دو بارداری هم با ای یو ای و ای وی اف بود که اصلا همسرم تو هر دو روش دارو مصرف نکرده بودن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر واریکوسل دارن بهتر است عمل شود. در غیر این صورت راه شما روش های کمک باروری هست. میتوانید با این روش ها باردار شوید ، فرصت دهید و صبر کنید
    2. تصویر کاربر دریا چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از جواب دهیتون بسیار سپاسگزارم .نه واریکوسل ندارن .بیمارستان ابن سینا و سقط مکرر فقط ای وی اف رو به ما پیشنهاد دادن .آقای دکتر به نظر شما با این مورفولوژی صفر همسرم روز عمل تخمک کشی جراحی بشه نمونه بده بهتر نیست؟؟ایا تاثیری داره؟بازم جوابمو بدین ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر در آنجا بتوانند اسپرم سالم از نظر شکل پیدا کنند ، با همان میتوان ivf را انجام داد. اگر نتوانستند پیدا کنند با عمل تسه و یا میکروتسه از بیضه اسپرم خارج میشود. در ضمن با توجه به سقط های مکرر خود شما نیز باید بررسی شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Nimamoradi جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    شدت پرتاب و جهش منی ام بعد از رابطه در حد یک سانته
    ایا میتونه از علائم ناباروری و کم تحرکی اسپرم باشه؟
    1. تصویر کاربر Nimamoradi پنجشنبه ۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      حجمش ولی خوبه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام نمیشه قضاوت کرد.میت‌وانید ازمایش اسپرم بدهید.جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    بنده از بچگی یک بیضه داشته ام آیا می توانم ازدواج. کنم الان 30سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ازمایش اسپرم بدهید جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

درحال دریافت اطلاعات