اطلاعات لازم درمورد عوارض واریکوسل

دلیل اینکه می گوییم نازایی در مردان می تواند از عوارض واریکوسل باشد این است که 2 تا 3 برابر افراد دیگر به ما و کلینیک های نازایی مراجعه می کنند. شیوع واریکوسل در جامعه 20 درصد است که این عدد در بین مردان نازا می تواند به 40 درصد برسد.


واریکوسل شایع ترین علل ناباروری قابل درمان است.حتما کسانی را دیده اید که در پای شان رگ ها واریسی می شوند. حالا اگر این اتفاق در سیاهرگ های بیضه اتفاق بیفتد فرد دچار واریکوسل شده است. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم خون سرخرگ که خون خوب و دارای اکسیژن است به بیضه می رود اما برگشت نمی کند در نتیجه سلول های نطفه ساز به درستی نمی توانند اسپرم سالم بسازند.

اعداد آزمایش اسپرم ( آزمایش منی )

در حال حاضر هنوز بین محققان بحث وجود دارد که عوارض واریکوسل تا چه حد پارامتر های منی را تغییر می دهد. این تغییرات ممکن است بلوغ، حرکت و حتی شکل اسپرم ها را به صورت خفیف یا شدید درگیر کند. برای آشنایی بیشتر با پارامتر های آزمایش اسپرم می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

مطلب مرتبط: تفسیر آزمایش اسپرم

درصورت وجود واریکوسل غلظت مایع منی زیاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد ولی با پیشرفت بیماری ممکن خصوصیت اسپرم سالم از بین برود، که ممکن است در بعضی افراد باعث عدم وجود اسپرم در منی شود. واریکوسل با مقدار اسپرم موجود در منی ارتباط مستقیم ندارد ولی نکته قابل ذکر این است که کاهش مقدار اسپرم ها ممکن است بخاطر از بین رفتن سلول های اسپرم زا در بیضه باشد.

عوارض واریکوسل

در ادامه به طور مختصر در رابطه با عوارض عمل واریکوسل صحبت میشود.

واریکوسل و کاهش تدریجی قدرت باروری

یکی از عوارض واریکوسل این است که به صورت تدریجی باعث کاهش قدرت باروری می شود. مخصوصا در کسانی که دچار نازایی ثانویه می شوند. حدس زده می شود که یکی از مهمترین دلایل نازایی ثانویه به خاطر کاهش تدریجی قدرت باروری بر اثر واریکوسل بر روی بیضه ها باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنم که برای جلوگیری از تاثیر منفی بر روی بیضه ها، عمل جراحی صورت بگیرد.

واریکوسل و کوچک شدن بیضه ها

واریکوسل در نوجوان ها باید بیشتر اهمیت داده شود و باید واریکوسل در این سن را زود تشخیص بدهیم. دلیل این اهمیت این است که چون در این سن بیضه ها در حال رشد هستند و واریکوسل می تواند باعث اختلال در رشد بیضه و کوچکی آن بشود.

تقریبا فرضیه این که ممکن است واریکوسل باعث آسیب به بیضه می شود، در پسران در حال بلوغ دیده شده است که البته کوچک شدن دو طرفه ی بیضه ها در این افراد با درمان واریکوسل از طریق جراحی بهبود یافته است.

مطلب مرتبطبیضه درد (علت،درمان خانگی و پزشکی)

درد واریکوسل

معمولا واریکوسل در دوران بلوغ بوجود می آید ولی یقینا در مردان بالغ نیز رخ می دهد. خیلی از مبتلایان از حسی مثل داشتن “کیسه ای از کرم ها “در کیسه بیضه خود شکایت دارند.

برخلاف واریس در پا ، ورید های درگیر در واریکوسل حتی در زمانی که خیلی ورم کرده اند، به دلیل کوچک بودن در معاینات دیده نمی شوند و بیشتر از طریق معاینات فیزیکی تشخیص داده می شوند.

برخلاف اینکه انتظار میرود این عارضه خیلی دردناک باشد ، ولی حتما دردناک نیست. البته در صورتی که دردی در بیضه و یا کیسه بیضه وجود دارد و یا یکی از بیضه ها بزرگتر از دیگری است و یا تورمی در کیسه بیضه وجود دارد ، احتمال واریکوسل وجود دارد. در صورت وجود درد ، دراز کشیدن میتواند به تسکین ان کمک کند.

مطلب مرتبط:  واریکوسل خفیف

دکتر حسین کرمی متخصص درمان واریکوسل

4.7/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازیلا یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    درمان نا باروری مردان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بسته به علت ان است
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    من ازمایش دادم تحرک مجموع A,B 40 درصد و تعداد 1/5 ملیون .واریکوسل هم چهار ماه هست عمل کردم .خواهش میکنم راهنمای بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد يك سال اقدام به باروري كنيد تا نتيجه باروري مسخص شود
  • تصویر کاربر شفیعی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۳ ماه قبل عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم، چند روز قبل که اسپرموگرام انجام دادم، تعداد اسپرم از ۷۰ میلیون قبل از عمل به ۳۰ میلیون، درصد حرکت سریع از ۸ به ۴ رسیده بود، علت چی میتونه باشه؟ البته دکتر هیچ دارویی در این مدت ۳ ماه تجویز نکرده، گفت بعد از ۳ ماه با آزمایش اسپرم بیا مطب. آیا داروها می تونن وضعیت رو تغییر بدهند؟
    اگه ممکنه حتما جواب بدین، خیلی سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      باید ۶ماه بعد ازمایش را تکرار کنید
درحال دریافت اطلاعات